1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Unod a Jojó Effektust?

Néhány nap múlva, április 7-én lesz az egészség világnapja. Mit is jelent az egészség?

A leggyakoribb válasz erre az, hogy „ha nem vagyok beteg”. Vajon tényleg ennyit jelent csak az egészség?

Én azt hiszem, hogy ennél egy kicsit szélesebb jelentéssel bír ez a fogalom. Számos példa van rá, hogy valaki testileg egészséges, nincsenek diagnosztizálható panaszai, mégsem érzi magát jól. Tehát nem egészséges.

Ez sokszor lelki eredetű rosszullét, amit az okoz, hogy az egészséget csak vitaminokkal és sporttal igyekszünk megőrizni.

Szerinted mi az egészség?

Szerintem az, amikor a tested és a lelked is összhangban van. Azaz a pszichéd is egyensúlyban van. Ahhoz, hogy ez meglegyen nagyon fontos, hogy önmagaddal békében élj.

Nagyon sok olyan ügyfelünk van, aki komoly gondokkal küzd ezen a téren, mert nem tudja magát elfogadni.

Általában ennek az oka a túlsúly, ami számos szövődménnyel járhat, ha tartósan fennáll. Egyrészt pszichésen is káros, hiszen ha nem vagy elégedett a külsőddel, akkor folyamatosan marcangolod érte önmagad… Másrészt pedig igen komoly következményei is lehetnek:

  • szív- és érrendszeri panaszok,

  • ízületi problémák és

  • cukorbetegség kialakulásához is vezethet.

Hazánkban népbetegségnek számít a túlsúly. Egy 2014-es felmérés szerint a felnőtt lakosság mintegy 65%-a küzd túlsúllyal. Ez a szám jól mutatja, hogy gyökeresen meg kell változtatni az emberek gondolkodás módját.

A rossz szokásaink rabjai vagyunk, és ez súlyos következményekkel járhat az egészségünkre. Ha Te is úgy érzed, hogy itt az ideje változtatni, akkor olvass tovább, mert most jön a lényeg! J

Mit tegyél, hogy elkerüld a cukorbetegséget, hogy kisebb kockázata legyen egy szívinfarktusnak vagy, hogy az ízületeid egészségét megőrizd?

Változtass az életmódodon! Sokan még nem látják be, hogy a rohamtempóban, néhány nap-hét alatt leadott kilók, amelyekért súlyos éhezést vagy rosszabb esetben fogyasztó szereket kellett bevetni nem valós megoldásai a problémának.

Hogyan működnek a villámdiéták?

A néhány napos kúrák arra jók, hogy a szervezetedből kiürítsd a tápanyagokat és a vizet. A szervezeted az éhezés miatt átáll a „szűkösebb napok” taktikára, azaz lelassítja az anyagcserét és átáll arra, hogy a kevesebb táplálékot jobban hasznosítsa, és még többet raktározzon.

Ha rendszeresen csinálsz ilyen diétákat, akkor ennek az lesz a következménye, hogy erre tartósan rááll a szervezeted és akkor is 100%-osan raktároz, amikor bőségesen jut tápanyaghoz. Azaz ha a diétával leadsz 10 kg-ot, 12 jön helyette vissza és így beáll a jojó effektus.

Azért, hogy ezt elkerüld, alapjaiban kell megváltoztatni az életmódodat. Tartós eredményeket csak kitartó munkával lehet elérni.

Úgy tartják, hogy ha valamit 21 napig csinálsz, az a szokásoddá válik. Én azt gondolom, hogy a szervezetünknek az átállítására ennél egy kicsivel több időre van szükség, hogy az valóban bevésődjön. A hozzám fordulóknak azt szoktam javasolni, hogy 90 napig tartsanak ki.

Ha betartod a 90 napos átállást, akkor:

  • az anyagcsere egyensúlyod beáll,

  • tartós fogyás fog beindulni a szervezetedben,

  • sokkal kisebb eséllyel térsz vissza a régi életmódodra,

  • nem tapasztalod a jojó effektust.

Hogyan változtass az életmódodon?

Véleményem szerint a fokozatosság megkönnyíti a tartós életmódváltást. Lépésről-lépésre hagyd el azokat az ételeket és italokat, amelyek a túlsúlyodat okozzák.

Kezdheted például azzal, hogy:

  1. leállsz az energiaitalokkal, cukros üdítőkkel, helyette inkább fogyassz ásványvizet vagy natúr, ízesítetlen teát

  2. a cukrot kicseréled az étrendedben édesítőre, nyírfacukorra

  3. a finomlisztet fokozatosan helyettesíted teljes kiőrlésű lisztekkel vagy maglisztekkel

  4. csökkentsd a tészta ételek mennyiségét az étrendedben

  5. erősítsd meg az akaratod és a nassolást hagyod abba (tudom elsőre égető lesz érte a vágy)

  6. a panírozott ételeket grill húsokra, natúr szeletekre cseréled

  7. köretnek is egyre gyakrabban választasz salátát, párolt vagy grillezett zöldségeket.

  8. tervezz előre, akár heti étrendet (napi 4-5 étkezéssel), és vásárolj be hozzá lista alapján

Fontos szabály, hogy ne a mennyiséget csökkentsd, hanem a minőségi tápanyagok bevitelére törekedj! Azaz az, hogy egész nap nem eszel csak este egy nagy adagot nem jó megoldás. Egyél változatosan, naponta 3-5 alkalommal!

Ha egyszerre vezeted be a tiltásokat, akkor lelkileg is megterhelő lesz a diéta, fáradtnak, kimerültnek fogod magad érezni és azt várod csak, hogy mikor hagyhatod abba. Ennek az eredménye lehangoló lesz.

A tartós életmódváltásba belefér néha egy kis csalás, ha hetente 1-1 napot tartasz, amikor mértéktartóan ehetsz néhány falat süteményt, vagy egy adag tésztát akkor sokkal könnyebb lesz betartanod az új, sokkal egészségesebb életmódodat.

.. és természetesen nem csak az étkezésen kell változtatni! A sport is elengedhetetlen része az egészségmegőrzésének. Első lépésként egy-egy nagyobb séta is megteszi, később pedig, ahogy a tested elkezd átállni az új életmódra: jöhetnek más sportok is! A legjobb, ha ehhez választasz magadnak egy társat, aki segít kitartóan végigcsinálni!

Ha sikeresen végigcsinálod a 90 napot, akkor tapasztalni fogod, hogy:

  • vitalitásod visszatér,

  • a közérzeted javul,

  • a tested elkezd formálódni, egyre elégedettebb leszel vele.

Ezzel pedig megelőzheted az olyan súlyos következményeit az elhízásnak, mint a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri panaszok és az ízületi bántalmak.

Ha kérdésed van az életmódváltással kapcsolatban, örömmel állok a rendelkezésedre:

dietetikus[kukac]prevenciopatika.hu

Ükös Szabolcs - a Te dietetikusod

Blog

A nyári meleg egyértelmű velejárója a rovarok előkerülése

Nyaralás közben, a kertben ülve, de még alvás közben is ki vagyunk téve annak a veszélynek, hogy megcsípjen valami.

Bővebben

Születésnapi Díjmentes Szállítás

2018. augusztus 6-12 között

Rendelj Magyarország egyik leggyorsabb online gyógyszertárából most!

Bővebben

Útipatika – ezekre szükséged lehet, ha nyaralni mész!

A nyár kellős közepén járunk már, ezért úgy érzem, itt az ideje beszélnünk egy olyan témáról, ami sokakat érinthet.

Bővebben