1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Ez legyen a tányérodon nyáron

Tudtad, hogy a meleg napokon egészen máshogy érdemes étkezned, mint a hideg téli időszakban?

A nyári melegben a szervezetünk táplálkozási igényei megváltoznak. Sokkal több folyadékra, és kevesebb nehéz, zsíros ételre van szüksége, ellentétben a téli étkezési szokásokkal, ahol jellemzően inkább a „kalóriadúsabb” húsos ételek és kevesebb folyadék fogyasztását kívánja a szervezet.

Jellemző, hogy a hőségben a szervezetünk nem annyira kívánja a nehéz, zsíros- húsos ételeket, hiszen az emésztési folyamatok rendkívül energia igényesek. Éppen ezért érdemes odafigyelned rá, hogy nyáron támogasd a szervezeted az étkezéssel is!

Mit fogyassz a melegben?

A könnyű, rostokban gazdag ételeket, amelyek segítik a méregtelenítési folyamatokat.

A húsok, fogyasztását érdemes kerülnöd a nagy melegben, ha mégis úgy érzed, hogy nem tudsz nélküle élni J, akkor javaslom, hogy válassz friss halakat, vagy könnyű fehér húsokat a tányérodra.

Nyáron érdemes a friss zöldségeket, gyümölcsöket előnyben részesítened: rengeteg féle vitaminnal és nyomelemmel töltik fel a szervezeted, ráadásul értékes rostokat is tartalmaznak, amelyek segítenek karbantartani az emésztésed, megszabadítani a tápcsatornát a lerakódott salakanyagoktól.

Érdemes ilyenkor (és igazából az év bármely szakában) a fehérje-, és a szénhidrát szükségletet teljes kiőrlésű termékekkel és hüvelyesekkel fedezni. Egész évre igaz, hogy ha szeretnéd az egészségedet hosszútávon megőrizni, akkor a fehérliszt és a cukor fogyasztását javasolt minimalizálnod.

Annak ellenére, hogy a strandok talponállói rogyásig vannak a bő olajban kisütött illatos kolbászokkal, lángosokkal, hatalmas hamburgerekkel vagy éppen forró pizzákkal, nem ajánlom, hogy ezekkel a nehéz ételekkel túl gyakran tömd a hasad. Néha-néha jól esik egy-egy ilyen falat, de alapvetően ezek rendkívül megterhelik a hőségtől amúgy is tartaléklángon üzemelő szervezeted.

… és akkor nézzük a másik fontos kérdést:

Mit igyál a forró nyári napokon?

A bevezetésben utaltam rá, hogy nyáron sokkal magasabb a szervezet folyadék igénye. Ennek az az egyszerű oka van, hogy a hőségben sokkal intenzívebben párologtatja el a bőr a vizet a szervezetből, hiszen így próbálja meg hűteni a tested. Éppen ezért kell sokkal többet innod.

Nagyon sokan vannak, akik az ajánlott napi 1,5-2 liter folyadékot sem tudják elfogyasztani, így számukra kiemelten fontos, hogy a hőségben aktívan figyeljenek oda a folyadékpótlásra. Amikor megérzed a szomjúságot, akkor a szervezeted már dehidratált állapotban van. Ez az első jelzés, hogy a folyadékháztartásod hiányt szenved, így azonnal érdemes pótolnod.

Ma már számos mobil applikáció is van, amelyek emlékeztetnek, hogy innod kell, ha a hagyományos, cetlin strigulázós módszer nem vált be számodra. Az egyik személyes kedvencem a Water Your Body, ez egy angol nyelvű applikáció, ami Androidos és iPhone telefonokra is elérhető.

Mit igyál?

A legjobb választások egyike a víz. Talán Te is jól tudod, hogy a kávé, a fekete tea és az alkohol vizet von el a szervezettől, így ha például számolod a napi folyadék fogyasztásodat, akkor ezeket nyugodtan beírhatod mínuszos előjellel, nem fogsz vele sokat tévedni.

Noha nagyon jól esik a kánikulában egy nagy korsó jég hideg sör, mégis számolnod kell vele, hogy ettől még a szervezetednek szüksége van vízre. (Ráadásul a túlhűtött italokkal az is az egyik probléma, hogy hirtelen lehűtik a belső szerveket, amit fokozott hőtermeléssel hoz egyensúlyba a tested, így még inkább meleged lesz tőle).

Nagyon népszerűek mostanában a gyümölcs és zöldség turmixok, amelyek a tápláló vitaminok, nyomelemek és rostok mellett a folyadékháztartást is támogatják, így a kánikulában bátran fogyaszd őket smootiek formájában is.

A másik nagyon jó választás: a gyümölcsökkel ízesített vizek. Sokan nem szeretik a víz ízét, ha Te is így vagy ezzel, akkor a friss gyümölcsökkel ízesített változat, vagy az édesítővel készített limonádé jó választás lehet a számodra. 

Ehhez kapcsolódik a Facebook oldalunkon futó aktuális játékunk is. Az alábbi posztban keressük a leggusztább limonádét, amellyel egy szívbarát termékekből álló ajándékcsomagot nyerhetsz. Csomag tartalmaz egy-egy doboz: Q-Vit halolaj kapszulát 60x, Q-vit magnézium+B6 filmtablettát 60x és Q-vit C-vitamin 1000mg filmtablettát 30x

Kattints ide, és játssz Te is értékes nyereményeinkért!

Ha a nyári étkezéssel kapcsolatban kérdésed van, fordulj hozzám bizalommal a dietetikus[kukac]prevenciopatika.hu e-mail címen.

 

Üdv,

Ükös Szabolcs, a dietetikusod

Blog

A nyári meleg egyértelmű velejárója a rovarok előkerülése

Nyaralás közben, a kertben ülve, de még alvás közben is ki vagyunk téve annak a veszélynek, hogy megcsípjen valami.

Bővebben

Születésnapi Díjmentes Szállítás

2018. augusztus 6-12 között

Rendelj Magyarország egyik leggyorsabb online gyógyszertárából most!

Bővebben

Útipatika – ezekre szükséged lehet, ha nyaralni mész!

A nyár kellős közepén járunk már, ezért úgy érzem, itt az ideje beszélnünk egy olyan témáról, ami sokakat érinthet.

Bővebben