1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Reformétkezés, sztár fogyókúrák, diéta: melyiket válasszam?

Az internet térhódításával a rendkívül sok információhoz juthatsz hozzá, többek között az étkezéssel kapcsolatban is. Naponta többféle új diéta, és azonnali fogyást ígérő fogyókúrás étrend, sztárok által javasolt divat diétás módszer bukkan el internetszerte ( a közösségi hálózatokon, a keresési találatok, sőt még a spam levelek között is).

Mivel ennyi féle lehetőség között nagyon nehéz eligazodni, az olvasóink is sokszor élnek a lehetőséggel és kérdeznek tőlünk. Mivel sokakat foglalkoztat a téma, úgy döntöttem, hogy ideje tiszta vizet önteni a pohárba!

Az egészség megőrzésének alapvető feltétele, hogy a szervezeted számára biztosítani tudd a szükséges makró- és mikro tápanyagokat. Ehhez a változatos, kiegyensúlyozott étrendet ajánlom, ami nem zár ki egyetlen ételcsoportot sem, csupán a mértékletesség megtartását követeli meg. Naponta 5-6 alkalommal kis adag ételek elfogyasztásával elkerülheted, hogy a vércukorszinted ingadozzon, és hogy az emésztőrendszered lökésszerű hullámokban dolgozzon.

Bizonyára Te is találkoztál már ezzel a piramissal. Azt mutatja meg, hogy a különböző táplálék csoportokból milyen arányban válassz a tányérodra. Én személy szerint jobban szeretem ennek a piramisnak ezt, a kibővített változatát, ami még két fontos elemet tartalmaz: a mozgást és a folyadékfogyasztást, hiszen az egészséges táplálkozás önmagában sajnos kevés ahhoz, hogy a szervezeted folyamatai megfelelően zajlódjanak le.

Nézzük át, hogy mit kell mindenképpen tudnod a manapság divatos diétákról?

  • a vegetáriánus és a vegán étkezést folytatók számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy az esszenciális aminosavakat, amelyeket a szervezet nem képes önállóan előállítani milyen növényi eredetű ételek együttes fogyasztásával tudják biztosítani.
  • a különböző sztárdiéták, vagy a celebek speciális fogyási trükkjeinek az a „kihívása”, hogy egyoldalú étkezésre állítják át a szervezetet (banán diéta, csoki diéta, fagyi diéta, káposztaleves kúra). Ezeknek a diétáknak a középpontjában 1-1 élelmiszer áll. Alkalomszerűen, az új ízek kipróbálásához érdemes lehet megkóstolni a receptjeiket, de tartósan semmiképpen se fogyaszd őket kúraként, hiszen nagyon gyorsan képes egyoldalúvá tenni a táplálkozásod.
  • Paleo-ketogén étkezés: hús és zsír fogyasztására kiélezett étkezések, minimális szénhidrát bevitel mellett. Amivel az a baj, hogy a fehérje és a zsír önmagában nem tud jól hasznosulni, kell hozzá a szénhidrát jelenléte. Ilyenkor a szervezetben zsírsav-oxidáció segítségével termelődik az energia. Ez azt eredményezi, hogy noha nem érzi magát éhesnek a diétázó, a szervezete gyakorlatilag éhezik, a a zsírlebontás végtermékeinek, a ketontesteknek a felszaporodásától. A diéta egyik legkellemetlenebb hatása, hogy elősegítni a vesekőképződést, és a csontritkulásra való hajlamot, mivel a diéta során ásványi anyag hiány alakulhat ki.
  • Zóna diéta: az előzőhöz hasonló diéta, ami a szénhidrát csökkentését irányozza elő. A kifejlesztői szerint a fehérje- szénhidrát- zsír aránya akkor a legmegfelelőbb, ha a 30-40-30 elvet követi. A probléma ezzel az, hogy a szervezetünk számára a szénhidrát az energiaforrás, ahogy a ketogén diétánál is láthattad, a zsírok és a fehérje lebontása a szervezet számára olyan melléktermékek megszaporodásával jár, amelyeket nem tud hasznosítani.  A zóna diéta egyik kellemetlen hatása, hogy lassítja az anyagcserét azáltal, hogy alacsony az azonnal felhasználható kalória mennyisége.
  • Atkins diéta: a fenti példák sorát folytatva ez a módszer is a szénhidrátok korlátozására épít. Az egyik legnagyobb probléma ezzel, hogy pl. a hölgyek esetén a hormonháztartást is felboríthatja a szénhidrát megvonás, ami megakadályozhatja a teherbeesést. Ezen felül a túlzott fehérjefogyasztás a vesék károsodását, a máj és az ízületek problémáit is előidézheti.
  • Léböjt kúra: a szervezetünkben van két méregtelenítő szerv: a máj és a vesék. Alapvetően ezeknek a feladata, hogy a szervezetedből a káros anyagokat kiürítsék, semlegesítsék. Ezért általában az a véleményem, hogy a léböjt kúrára egy egészséges szervezetnek nincs szüksége. Ezért évente maximum 2x 1-1 napig végezz csupán léböjt kúrát.
  • Vércsoport diéta: Megfelelő előismeretek nélkül ez a diéta nagyon könnyen vezethet hiányos táplálkozáshoz, ami hosszútávon állandósuló vitamin és nyomelem hiányhoz vezet. Mivel a gabonaféléket minden csoportban tiltja az egyik legfontosabb energiaforrást száműzi a táplálkozásodból. Emellett a tejtermékek tiltása hiányos kalcium bevitelt okozhat, ami a csontritkulás előszobája. A zöldségek és a gyümölcsök fogyasztásának hiánya pedig elégtelen rostbevitelt fog eredményezni. Ez szintén az anyagcserezavarokhoz vezethet.
  • 90 napos diéta: ez az egyik leginkább betartható fogyókúrás módszer. Mivel azonban a fehérjebevitel csak egyes napokon engedélyezett nem csupán a zsírszövet esik áldozatául, hanem inkább az izomszövetek. A teljes körű életmódváltáshoz jó kiinduló alap lehet, de a fehérjebevitel egyenletességére érdemes odafigyelned.
  • UpDate módszer: amelynek a lényege, hogy a szénhidrátok fogyasztása napszakokhoz van kötve. Alapvetően változatos étrendet tesz lehetővé, így alkalmas arra, hogy hosszútávon elindítson az életmód változtatás rögös útján. Ahogy minden diétában kerülni kell a cukor és a finomított liszt használatát, ezeket helyettesítheted low carb édesítőkkel (stevia, nyírfacukor) és teljes kiőrlésű gabonákkal.
  • DASH-diéta: magas vérnyomással küzdő betegek számára fejlesztették ki ezt az étkezési modellt. A tapasztalatok alapján hatékony a már kialakult szív- és érrendszeri panaszok esetén, és a megelőzésükben is. A diéta a rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztásra épül, de emellett teljes kiőrlésű gabonaféléket is juttat a szervezetbe, ami biztosítja a megfelelő rost és vitamin bevitelt. A szív- és érrendszer védelméért az olajos magvak, és a sovány húsok, leginkább a halfélék fogyasztása tesz hatékonyan a létfontosságú zsírsavak biztosításával.
  • GI diéta: Hasonlóan a DASH diétához a hangsúly itt is a kiegyensúlyozott étkezésen van, amit a glikémiás index figyelésével egészít ki a módszer. Ezzel biztosítja a vércukorszint egészséges szinten való tartását.
  • Mediterrán diéta: vagy inkább étrend. Az egyik legjobb választás. Egyszerre védi hatékonyan a szív- és érrendszert (a sovány húsok és a halak fogyasztásának köszönhetően) és a megfelelő ásványi anyag, valamint vitaminbevitelt a sok zöldség, gyümölcs fogyasztása révén. Ennél az étkezési modellnél fontos megemlíteni a mértékletes vörösbor fogyasztást is, hiszen ezzel rendkívül sok antioxidáns jut a szervezetedbe.

Ezek mellett a népszerű fogyókúrás módszerek mellett sokszor hallani a zsírmegvonásra építő módszerekről is. Ennek a legnagyobb veszélye, hogy a zsírban oldódó vitaminok hiányát válthatja ki. Ezek közül is az egyik legkritikusabb a D-vitamin hiánya, ami csontritkuláshoz vezethet. A daganatos betegek körében végzett vizsgálatok kimutatták, hogy a betegeknél szinte kivétel nélkül alacsony a D-vitamin szint.

Számos fogyókúra van, ami sajnos komoly hiánybetegségeket tud előidézni az egyoldalú táplálkozási tanácsaival. Sok olyan van, amit a követői csak önsanyargatás, éhezés árán tudnak betartani, ami a kúra végeztével szinte biztosan a keservesen leadott kilók visszaszedésével jár.

Éppen ezért ezeket a diétákat jobb, ha csupán iránymutatóként kezeled, egy egészségesebb, változatosabb életrend kialakításában. Hosszútávon a diéta önmagában nem képes megoldani a súlyproblémáidat, sőt egy halom „járulékos veszteséget” (izomvesztés, csontritkulás, hiánybetegségek) is elszenvedhetsz, ha mozgás nélkül szeretnél csinos alakot magadnak.

A megfelelő táplálkozás csupán egy kisegítő eszköz ahhoz, hogy ezt elérd, sokkal inkább a megtartásában segít. A rendszeres mozgás segíti az emésztésed, karbantartja az ízületeid, a szív- és érrendszeredet. Legyen az a célod az étkezési szokásaid megváltoztatásával, hogy ehhez megteremtsd a szükséges energiát, és a működéshez elengedhetetlen folyadék mennyiség, vitaminok és nyomelemek a tested rendelkezésére álljanak. Ettől lesz a tested egészségesebb, fittebb, az alakod pedig a megálmodott! (Sőt, azt is el kell mondjam Neked, hogy ez az egyetlen módja a jojó-effektus elkerülésének is..)

Ha valamelyik diétával, vagy az egészséges táplálkozással kapcsolatban tanácsra van szükséged, fordulj hozzám bizalommal:

dietetikus[kukac]prevenciopatika.hu

Ükös Szabolcs, a dietetikusod. 

Blog

Minden, amit tudnod kell a napozásról és a naptejekről!

Többségünk szeret napozni, rendszeresen járunk nyaralni, sőt, még a hétköznapokon is napfénynek vagyunk kitéve.

Bővebben

Díjmentes szállítás

2018. június 4-én

Rendelj Magyarország egyik leggyorsabb online gyógyszertárából most!

Bővebben

Az ízületi gyulladás és a porckopás nem játék!

Kijelenthetjük, hogy az ízületi gyulladás már népbetegségnek számít.

Bővebben