1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Probiotikum - népszerű lehúzás, vagy tényleg hasznos a fogyasztása?

Bizonyára azt már Te is hallottad, hogy antibiotikum kezelés esetén ajánlott a probiotikumok fogyasztása, de vajon valóban kell? Erősen megosztó a kérdés ezért kell róla beszélnünk:

Főleg a kisgyermekes édesanyák kérdezik meg, hiszen az is egy „gyógyszer”, „biztos, hogy szüksége van rá a gyereknek?”

Éppen ezért nézzük meg alaposan, hogy mi is az a probiotikum és, hogy valóban érdemes-e bevenni, vagy csak pénzkidobás..

Talán már tapasztaltad, hogy egy megfázás, vagy emésztőrendszert érintő megbetegedés mennyire erőtlenné képes tenni a szervezetedet. Ez azért van, mert a tápcsatornát érő különböző behatások, vagy az antibiotikumok agresszív működése a tápanyagok felszívódásáért felelős bélbolyhokat is kikezdik.

Mi is az a probiotikum tulajdonképpen?

Ezen a gyűjtőnéven a bél mikroflórájára jótékonyan ható, természetes, élő mikroorganizmusokat (baktériumokat és gombákat) nevezzük (ezek a születésünktől fogva a bélrendszerünkben élnek), amelyek segítenek megőrizni, illetve helyre állítani a bélflóra egészségét. Éppen ezért az immunrendszer megfelelő működéséhez is rendkívül fontosak, hiszen a tápcsatornán keresztül is számos kórokozó bejuthat a szervezetbe, amit az egészséges bélflóra sok esetben meg tud akadályozni.

Elől járóban tudnod kell, hogy a szedésük biztonságos minden korosztály számára, sőt bizonyos esetekben kimondottan javallott. A gyógyszernek nem minősülő étrend-kiegészítők közé soroljuk őket.

Fontos tudnod, hogy a bélflórát többféle baktérium és gomba törzs alkotja, így azok a probiotikumok lehetnek hatékony segítségek, amelyek szintén többfélét tartalmaznak. Azonban nem létezik olyan probiotikum, ami mindenre megoldást jelent!

Hogyan hatnak a probiotikumok tulajdonképpen?

A bejuttatott jótékony gombák és baktériumok a bélfalon megtapadva hatnak:

  • Visszaszorítják a káros mikroorganizmusokat a belekben, gátolják a szaporodásukat.
  • Az immunrendszert erősítik.
  •  A bél barrierfunkcióját javítják, ez akadályozza meg a káros anyagok felszívódását.
  • Illetve módosítják a fájdalomérzetet. Egyes probiotikum összetevők a Laktobacillus egyes törzsei képesek a morfinhoz hasonló fájdalomcsillapító hatást kifejteni azáltal, hogy az opioid és a kannabioid receptorok megjelenését serkenti a bél hámsejtjein.  

Milyen esetekben érdemes probiotikumot szedni?

Ha felborul a bélflóra egyensúlya. Ez általában elég jellegzetes tünetekkel jár: hasmenés, puffadás, görcsök jelzik a problémát. Vagy, ha szeretnéd megelőzni az emésztőrendszeri problémákat.

Kimondottan javasolt a szedésük:

  • utazások előtt, amikor egy új környezetbe mész, idegen ételeket kóstolsz, vagy ha egy új fűszervilágot vezetsz be az étrendedbe
  • gyulladásos bélbetegségek kiegészítő terápiájaként
  • visszatérő, makacs hüvelyfertőzések megelőzésére vagy kiegészítő terápiájaként, hiszen a jótékony baktériumok nem csak az emésztőrendszerben fejtik ki a hatásukat!
  • felsőn légúti allergiás betegségek esetén
  • atópiás dermatitisz esetén is érdemes lehet, kutatási eredmények bizonyítják, hogy a probiotikumokat fogyasztók körében javulást tapasztaltak a tünetekben
  • gombás vagy vírusos fertőzések esetén is, hiszen azok szaporodását is meggátolják

Mi válthatja ki az egyensúly felborulását?

Számos tényező játszhat közre, mint például a tápcsatorna betegségei, a helytelen táplálkozás, valamilyen felszívódási rendellenesség, stressz hatás, antibiotikum kezelés, vagy épp a környezet káros hatásai.

Az antibiotikumok kezelés esetén azért kell szedni, mert a hatóanyagok nem válogatnak a „jó” és a „rossz” baktériumok között, egyaránt pusztítják mindegyiket, ezzel károsítva a bélflórát is.  Éppen ezért ma már mondhatni standard javaslat az antibiotikum kezelések mellé, hogy probiotikummal is támogassa a beteg a szervezetét, így sokkal gyorsabban tudja visszanyerni az erejét, és leküzdeni a kórokozókat.

Csak a gyógyszertárban szerezhetőek be a probiotikumok?

Mivel természetes, már a születésünktől fogva bennünk élő mikroorganizmusokról beszélünk ezért fontos tudni, hogy a táplálkozás során is nagyon sok probiotikumot tudsz a szervezetedbe bejuttatni. Ilyen természetes források például az élőflórás joghurtok, kefirek, a bab, a borsó vagy épp a banán. Ezek a megelőzéshez, a bélflóra egyensúlyának fenntartásához elegendőek lehetnek, azonban, ha gyakran tapasztalsz emésztőrendszeri problémákat (hasmenést, emésztési vagy felszívódási problémákat), akkor mindenképpen érdemes lehet megelőző jelleggel is szedni ezeket a készítményeket. 

Amikor a szervezetben már fenn áll egy komolyabb baktériumfertőzés, akkor az orvos javasolni is fogja. Ez segít a gyorsabb felépülésben is. Általában az antibiotikum kezelés ideje alatt és az azt követő első héten mindenképpen érdemes szedni valamilyen probiotikumot.

Akár megelőző jelleggel, az antibiotikum kezelés mellé, vagy terápiás jelleggel szeretnél probiotikumot alkalmazni többféle kiszerelés közül választhatsz:

Kérdésed van a probiotikumokkal kapcsolatban?  Írj nekem a dietetikus[kukac]prevenciopatika.hu e-mail címre!

 

Ükös Szabolcs

dietetikus

Blog

Visszeres láb? Így kezelhető!

Sajnos a visszérproblémák egyáltalán nem ritkák a felnőtt lakosság, különösen a nők körében

Bővebben

Megoldások a mindennapos szempanaszokra

Amikor a szemünk egészsége kerül szóba, akkor általában a legtöbben egyből a látás minőségére asszociálnak.

Bővebben

Eldugult orr? Folyamatos orrfújás? Mi jöhet még?

Az orrunk az egyik legfontosabb testrészünk, abból a szempontból legalábbis biztosan, hogy légzés útján jutunk oxigénhez, ami ugyebár az életben maradáshoz nélkülözhetetlen.

Bővebben