1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Készülődés az ünnepekre- 5 tipp, amit kerülj az ünnepi időszakban az étkezéseknél

Ezen a héten lesz advent első vasárnapja. Ezzel kezdetét veszi a karácsonyi készülődés, ami azzal jár, hogy egyre több nassolnivaló kerül az ember keze ügyébe: csokoládék, szaloncukrok, sütemények. Éppen ezért ma az ünnepi étkezések témakörével készültünk és egy izgalmas játékfelhívással!

 

A vendégségbe járással pedig a hatalmas lakomák is hamarosan elindulnak, amire nehéz nemet mondani, amikor a nagyi a 3. gombóc töltött káposztát tukmálja a „még nem is ettél semmit!” jeligével.

Nem véletlen tehát, hogy az ünnepek között sokan szednek fel egy kis pluszt is.

Ezzel alapvetően nem lenne baj. A gond inkább az, hogy ilyenkor könnyen elbillen a mérleg nyelve az egyoldalú, szénhidrátokban és zsírokban gazdag táplálkozás felé, és hiába eszel többet, mégis mindig éhesnek érzed magad.  Ez azért van, mert kevés hasznos tápanyagot (nyomelemeket, vitaminokat) tudsz bejuttatni így a szervezetedbe.

Ezt elkerülendő legyél egy kicsit tudatosabb idén!

Összegyűjtöttük az 5 legjobb tippünket, amivel elkerülheted „a karácsonyi 3 napos kajakómát”:

  1. Ne vásárolj össze mindenféle kínálót otthonra!- Klassz, hogy van otthon mindig egy kis kínáló édesség, de nehéz megállni, hogy naponta a pocakodban landoljanak. A váratlanul betoppanó vendégek számára tarts otthon inkább magokat (mogyoró, kesudió, pisztácia), vagy aszalt gyümölcsöket. Ezek is tradicionálisan téli nasik, de sokkal egészségesebbek, mint a szaloncukrok!
  2. Vásárolj tudatosan: biztosan Te is ismered a táplálkozási piramist. Amikor vásárolsz, mindig nézd meg a kosarad, hogy milyen arányban vannak benne alapanyagok a piramisról, ha úgy látod, hogy sok a süti, akkor fordulj vissza a zöldséges pulthoz és tervezz be egy salátás étkezést is, hogy kiegyensúlyozd a szénhidrátokat.
  3. Ne készíts óriási adagokat, igaz, hogy télen lényegesen nehezebb ételeket fogyasztunk, de ez nem jelenti azt, hogy mértéktelenül is kell. Mindig tervezd meg, hogy hány főre készül az étel, és ne készíts nagyobb adagokat.
  4. Kerüld el a túlevést! Ha vendégségbe vagy hivatalos, akkor étkezz lassan, megfontoltan, tarts szünetet az egyes fogások között. Így egyrészt sokkal nagyobb kulináris élményben lesz részed, hiszen ki tudod élvezni az ízeket, másrészt elkerülheted a túlevést, hiszen nagyjából 20 perc kell mire megszületik a jóllakottság érzése. Ha így eszel az ünnepek alatt, akkor elkerülheted a rettegett gyomorrontást is!
  5. Mozogj többet! Az étkezések után Te is gyakran tapasztalod, hogy rád tör a kajakóma? Egy rövid sétával a friss levegőn ezt elkerülheted. Ezzel több oxigénhez jut a szervezeted, és gyorsabban tud az emésztésed is dolgozni.

Hogyan készülhetsz fel a karácsonyi menükre?

Tervezd meg az étkezéseket előre, és próbálj meg nem elcsábulni arra, hogy egy nagy tál bolognai spagettire még egy szelet dobostortát is megegyél.

Ma már egész évben könnyen hozzáférhetőek a friss zöldségek és gyümölcsök, így nem kell egész nap a zsíros pecsenyehúsokat majszolnod fehér kenyérrel. J

Éppen ezért, ha az adventi időszakot azzal töltöd, hogy egészségesen táplálkozol, könnyű ételeket fogyasztasz, akkor az ünnepek során nem fogod túlenni magad.

Az ünnepi menükre nem szabad nagy étkezésekkel tréningezni, hiszen azzal csak azt éred el, hogy kitágul a gyomrod, és még többet fogsz enni.  (Ugyan így koplalással sem szabad gyúrni rá, hiszen akkor pedig a hirtelen túl sok és túl nehéz étel gyomorrontást okozhat.)

 

Ha Te vagy a vendéglátó:

A karácsonyi rokonlátogatások során nem mindig Te vagy a vendég. Ha hozzád érkeznek a szeretteid, akkor egy jól eltalált ünnepi ebéddel megelőzheted, hogy a sokadik lakoma után éppen nálad legyen valaki rosszul.

Nagyon sokat fejlődött a konyhaművészet, nagyon sok reform alapanyag érhető el, amelyekkel egy tradicionális menüsor is lehet egészségesebb.

A sütemények esetében a fehérlisztet már nagyon sokféle teljeskiőrlésű vagy magliszttel tudod helyettesíteni, így csökkentve a szénhidrát tartalmukat.

A másik fő alapanyagot, a cukrot, amit „fehér méreg” néven is szoktak illetni ki tudod cserélni például nyírfacukorra vagy steviara, így a bejgli máris egy kicsit könnyebb lesz.

A klasszikus karácsonyi menük általában így néznek ki:

  • halászlé
  • töltött káposzta
  • disznótoros- pecsenyesültek
  • rántott húsok
  • töltött pulyka
  • majonézes francia és krumplisaláta

Ezeken a tradicionális fogásokon úgy tudsz még könnyíteni, ha a majonézes salátákat ecetes, vagy zöld salátára cseréled le, a húsokat pedig nem zsírban, hanem kókuszolajban vagy olívaolajban sütöd ki. Illetve, ha nem az összeset tálalod fel, csak 2-3 fogást belőle. 

Sokan ma már el is térnek ezektől a hagyományos ételektől, és modernebb fogásokkal lepik meg a családot.

Ilyenek a mediterrán ízvilágú gyümölcsökkel sült húsok: pl. őszibarackkal vagy citrusokkal ízesítve.   Vagy a zsíros pontyokból készült halászlé helyett tengeri halakból, lazacból készített fogások.

A vendégeid gyomorrontását azzal is megelőzheted, ha kisebb tányérokkal terítesz, így nem lesz annyira hívogató, hogy túl sokat merjenek.

A fogások közben pedig a jóízű csevej, a sztorizgatás segíthet, hogy ne egy gyors habzsolás legyen az ünnepi ebédből. Erre már előre is készülhetsz régi történetekkel, gondolatindítókkal.

 

Kérdésed van a téli-ünnepi étkezéssel kapcsolatban? Tedd fel a dietetikus[kukac]prevenciopatika.hu e-mail címen, és válaszolok rá!

 

Ükös Szabolcs

dietetikus

 

Blog

A nyári meleg egyértelmű velejárója a rovarok előkerülése

Nyaralás közben, a kertben ülve, de még alvás közben is ki vagyunk téve annak a veszélynek, hogy megcsípjen valami.

Bővebben

Születésnapi Díjmentes Szállítás

2018. augusztus 6-12 között

Rendelj Magyarország egyik leggyorsabb online gyógyszertárából most!

Bővebben

Útipatika – ezekre szükséged lehet, ha nyaralni mész!

A nyár kellős közepén járunk már, ezért úgy érzem, itt az ideje beszélnünk egy olyan témáról, ami sokakat érinthet.

Bővebben