1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Hogyan étkezz egészségesen az ünnepek alatt is?

Mi tagadás, mi magyarok szeretjük a hasunkat. A karácsonyi ünnepek alatt nem is vacsorák, hanem nagyszabású lakomák várják az asztal köré ülőket, és ilyenkor hajlamosabbak vagyunk sokkal többet enni, mint egy szürke hétköznapon.

Összegyűjtöttem neked néhány tanácsot, amivel ebben az időszakban is meg tudd őrizni az egészséged és a jó közérzeted.

 

Ha nálad gyűlik össze a család

Pici odafigyeléssel és tudatos készüléssel le fogod nyűgözni a családot a főztöddel, ha a hagyományos karácsonyi menüt izgalmasabb, egészségesebb alapanyagokból készíted el.

  1. Finomliszt helyett válassz teljes kiőrlésűt, próbáld ki a Graham- vagy tönkölybúza liszteket, magliszteket.
  2. Nehéz vörös húsok helyett készítsd a főfogást inkább szárnyasból vagy halból.
  3. Válassz egészségesebb elkészítési módot. Mi magyarok mindent szeretünk bepanírozni vagy jó sokáig főzni – idén inkább grillezd, párold vagy fólia alatt kevés zsiradékkal süsd a kedvenc húsotokat.
  4. Ha köret, akkor bátran lépj ki a burgonya-fehér rizs-nokedli háromszögből, és kínálj inkább színes zöldségeket.
  5. Sütéshez-főzéshez válassz növényi olajokat, lehetőleg olíva olajat vagy kókusz zsírt.
  6. A desszert is készülhet egészségesebb alapanyagokból. Vajas-cukros krémek és vaskos tészták helyett törekedj arra, hogy a hozzávalók nagy része gyümölcs legyen. Isteni süteményeket lehet készíteni almával, dióval, sütőtökkel, használd bátran a szezon terméseit.
  7. Cukor helyett próbálj ki természetes édesítőket, például mézet, nyírfacukrot vagy steviát.
  8. Egyféle főételt készíts. Így a vendégeid sem fogják úgy érezni, hogy lemaradnak valamiről, ha csak az egyikből esznek.

 

 

Ha vendégként érkezel

Ebben az esetben nem rajtad múlik, hogy mi kerül a tányérodra, de kis odafigyeléssel el tudod érni, hogy ne kelljen kigurítani az ajtón, amikor hazaindulsz.

  1. Ne szedd roskadásig a tányérodat, bármennyire ínycsiklandó is az étel illata. Általában a szemünk többet kíván, mint amennyit meg tudunk enni.
  2. Ha a házigazda többféle főétellel készült, ne érezd kötelességednek, hogy mindből egyél. Egy átlagos napon sem eszel öt-hat fogást, most miért tennéd?
  3. Ne töltsd tele a gyomrod alacsony tápanyag tartalmú körettel – szedj kevesebb krumplit, rizst, és ha teheted, válassz helyette zöldségeket, salátákat.
  4. Az ünnepi étkezések

 

 

Az ünnepek között

A nagy családi összejövetelek után, a két ünnep között is érdemes odafigyelned az étkezésedre, hiszen ilyenkor valószínűleg te is a szabadságodat töltöd, és könnyebb elcsábulni.

  1. Mivel otthon vagy, könnyen elérhető a hűtőben a tegnapi maradék, ott lóg a karácsonyfán a szaloncukor, vár a konyhapulton a beigli, amit a nagyi csomagolt. Ne csipegess innen-onnan, különben azt fogod észrevenni, hogy egész nap csak ettél, mégis folyamatosan éhes vagy.
  2. A gyomrot megterhelő óriás étkezések helyett egyél inkább naponta többször kicsi adagokat.
  3. Ha már nem kell rohanni sem munkába, sem iskolába, használjátok ki az alkalmat arra, hogy tápláló reggeliket egyen a család. Ilyenkor kényelmesen elkészíthető a zabkása, a tojásételek, a saját sütésű granola vagy a chia puding is.
  4. Nassolás helyett ülj le a terített asztalhoz tízóraizni és uzsonnázni. Természetesen ilyenkor is törekedj az egészséges harapnivalók fogyasztására a szaloncukor helyett – kerüljön a tányérodra gyümölcs, joghurt, sajt vagy olajos magvak.

 

Otthonról hozott hiedelmek az étkezésekkel kapcsolatosan

Még az ünnepek előtt gondold végig, hogy nálatok mivel kínálják az ételt, amikor összegyűlik a család. Ismerősen hangzik valamelyik? „Még csak egyszer szedtél, talán nem ízlik?” „Tessék megenni mindent, különben nem jár desszert!” Vedd számba ezeket már most, hogy ne érjenek váratlanul az ünnepi asztalnál.

  1. Ha jóllaktál, ne tömd magadba az utolsó falatokat. Nem kell az utolsó morzsáig mindent megenned, ami a tányérodra került.
  2. A nagyi akkor is tudni fogja, hogy ízlett a főztje, ha megmondod neki. Nem muszáj csak ezért többször szedned.
  3. Kizárólag a karácsony nem indok arra, hogy többet egyél. A szervezeted nem tudja, hogy ünnep van, és nincs is szüksége emiatt több kalóriára.

 

Kérdésed van a téli-ünnepi étkezéssel kapcsolatban? Tedd fel a dietetikus[kukac]prevenciopatika.hu e-mail címen, és válaszolok rá!

 Ükös Szabolcs

dietetikus

Blog

Fogyás dietetikus szemmel vs divat-diéták

A mai világban egyre több figyelmet fordítunk a külsőségekre.
Ez sok mindennek köszönhető, de főképpen a média hatása által került ennyire előtérbe, hogy folyamatosan a külsőnkkel foglalkozunk.

Bővebben

Minden, amit tudnod kell a napozásról és a naptejekről!

Többségünk szeret napozni, rendszeresen járunk nyaralni, sőt, még a hétköznapokon is napfénynek vagyunk kitéve.

Bővebben

Díjmentes szállítás

2018. június 4-én

Rendelj Magyarország egyik leggyorsabb online gyógyszertárából most!

Bővebben