1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Minden, amit tudnod kell a napozásról és a naptejekről!

Többségünk szeret napozni, rendszeresen járunk nyaralni, sőt, még a hétköznapokon is napfénynek vagyunk kitéve.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy odafigyeljünk a napfény elleni védelemre, azonban ezt nagyon sokan elfelejtik.
Sokan úgy vannak vele, hogy ők úgysem égnek le, egy pár órás napozástól semmi bajuk nem lesz, őket nem fogja meg a nap, nekik nincs szükségük naptejre…
És még sorolhatnám a kifogásokat, de felesleges, muszáj mindenkinek rávennie magát, hogy igenis foglalkozzon ezzel a témakörrel is, hiszen évről évre észrevehetjük, hogy az évszakok már kezdenek egybeolvadni és tél után nagyon hamar itt is van a nyár.
Minden nap ér minket napfény, viszont ez ellen védekezni kell.
Ha túl sokáig vagyunk a napon, ha nem kenjük be magunkat naptejjel, ha nem figyelünk oda arra, hogy a legkritikusabb órákban inkább ne is menjünk a napra, akkor nagy a valószínűsége annak, hogy leégünk.
A napfény káros hatásai, a gyakori leégés pedig bőrbetegségekhez vezethetnek.
Ennek a cikknek nem a félelemkeltés a célja, hanem az, hogy bemutassam, hogyan és mivel tudsz a leghatékonyabban védekezni a napfény ellen úgy, hogy aztán ne a leégés okozta fájdalommal, hanem a nyaralással, pihenéssel és kikapcsolódással törődhess.

Télen is szükség van naptejre

Nem, nem arra gondolok, hogy ha kimész hógolyózni az udvarra vagy szánkózni a dombra, akkor kend be magad tetőtől talpig.
Télen rengetegen mennek síelni, ilyenkor mindenki a hegyekben van – ez ugyebár logikus – és így sokkal jobban és intenzívebben érintkezünk a napsütéssel.
Aki pedig nem figyel oda arra, hogy síelés közben is bekenje magát, az könnyen leéghet.
Persze, lehet mondani, hogy síelés közben annyi réteg van az emberen, hogy az előbbi kijelentésem így badarságnak hangzik, azonban az arcunk és az orrunk is le tud égni, ez elég gyakran elő is fordul azokkal, akik nem figyelnek oda a nap elleni védelemre.
Pont emiatt télen is vannak vásárlóink, akik naptejet vásárolnak tőlünk, bár tény, hogy nem olyan hatalmas nagy a naptejet vásárlók száma télen, mint nyáron.
Ősszel és télen ezen kívül még a kirándulni és túrázni indulók vásárolnak esetleg naptejet, de ez már a ritkábbik eset.

Egyszer vagy többször kenjük be magunkat?

A napozással és a naptejjel kapcsolatban rengeteg ember teljes képzavarban van.
Ráadásul sokan azért nem kenik be magukat naptejjel ilyenkor, mert lusták, vagy éppen mindig elfelejtik.
Pedig egy jó naptej megvásárlása és használata az egész nyarunkat megmentheti.
Gondolj csak bele!
Elmész nyaralni a családdal vagy a barátokkal és azért nem tudod élvezni az ott eltöltött időt, mert úgy leégtél, hogy még a mozgás is fájdalmat okoz.
Azonban ez mind megelőzhető.
A naptejek flakonjain ott van, hány órán keresztül véd, tehát nem elég reggel egyszer bekenni magunkat.
Ezt folyamatosan pár óránként meg kell ismételni.
Már csak azért is fontos erre odafigyelni, mert ha bemegyünk a strandon a vízbe, akkor lemosódik róluk a naptej, még akkor is, ha az van ráírva, hogy vízálló.

Készülj fel Te is a napsugárzásra!

Azt szokás mondani, hogy érdemes már márciustól karotint szedni, ugyanis az lerakódik a hámrétegben.
Képes közömbösíteni a káros anyagokat, sőt, fizikai szűrőként is védi a bőrünket az UV-sugarak káros hatásai ellen és elősegíti, hogy egyenletes mértékben barnulhassunk le.
És hogy miben találod ezt meg?
Az ugyebár nem újdonság, hogy a szervezetünknek számos olyan anyagra van szüksége, amit helyes táplálkozással be tudunk vinni a szervezetünkben.
Ha ezek a tápanyagok és vitaminok hiányoznak, különféle betegségek alakulhatnak ki.
Érdemes tudni, hogy a barnuláshoz A-vitaminra van szükségünk, aminek két féle alakja ismert nagyon, az egyik ennek a vitaminnak az elővitaminja, a retinol.
A másik viszont a béta-karotin, amit elsősorban olyan ételekben találhatunk meg, amik növényi eredetűek.
Emellett pedig fontos arra is figyelni, hogy ha szépen és egységesen szeretnénk mindenhol lebarnulni, akkor annak nem az eszeveszett napozás a lényege, tehát nem szabad reggeltől estig a napon feküdni, mert azzal csak ártunk magunknak.
Nem véletlenül mondják mindig, hogy a déli óráktól számítva, tehát körülbelül 11 órától egészen 15 óráig kerüljük a közvetlen napfényt.
Húzódjunk olyankor inkább árnyékba, hiszen ilyenkor a legerősebb a napsugárzás, az viszont már veszélyesnek számít.

Mi az a faktorszám?

Amit tudni érdemes első sorban és jó, ha megjegyzed: felnőttként leégés nélkül nagyjából 20 percet tölthetsz a napon, viszont a gyerekeket inkább ne tedd ki közvetlen napfénynek, ők tartózkodjanak inkább az árnyékban, a kisbabákra pedig különösen figyelj oda, hiszen az ő bőrük egyáltalán nincs felkészülve a napsugárzásra.
Ez a 20 perc bőrtípustól és a káros UV-sugárzástól is függ, de átlagosan ennyi időt tudunk leégés nélkül a napon tölteni.
A naptejeken ott vannak ugyebár a faktorszámok, amik sokunknak nem mond szinte semmit, viszont ezzel a „képlettel” Te is ki tudod számolni, hogy egy-egy naptej mennyi ideig hat.
Ha összeszorzod a napozással tölthető idődet (felnőttként tehát körülbelül 20 perc) a naptejednek a faktorszámával, akkor az eredmény mutatja, hogy hány percet tudsz naptej használata mellett a napon tölteni anélkül, hogy leégnél.
Vagyis, ha van egy 20-as faktorszámú naptejed, felnőttként 400 percet tölthetsz a napon így.

Ne higgy el mindent!

Az emberek többsége azt hiszi, hogy akkor jó egy naptej, ha minél nagyobb faktorszámmal rendelkezik.
Pedig ez nem így van, nincs túl nagy különbség köztük, vagyis arányosabban nagyobb védelmet nem nyújt egy 50-es naptej, mint egy 20-as, ha pedig nagyon magas faktorszámú naptejet használsz, azzal csak elhiteted magaddal, hogy az sokkal hosszabb időn át véd.
Az SPF (angolul SPF=Sun Protection Factor), vagyis a fényvédő faktor csak az UVB elleni védelmet jelöli, nem az UVA sugárzás ellenit.
SPF 15-ös naptejek körülbelül a 93 %-át, az SPF 30-as naptejek a 97 %-át, az SPF 50-es naptejek pedig körülbelül a 98 %-át szűrik meg az UVB sugaraknak.
Tehát túl nagy különbség nincs közöttük, viszont a magasabb számú termékekben lévő anyagok igencsak megterhelik a bőrünket, tehát az állítás, miszerint minél több faktorszámú egy naptej, annál jobb, megtört.

UVA és UVB – mi a különbség?

Az UVB-sugarak felelősek a leégésért, az UVA-sugarak pedig károsítják a bőrünkben található rugalmas rostokat, sőt még a kollagént is.
Az UVA-sugarak felelősek a ráncosodásért és az idő előtti öregedésért.
Ezek a sugarak okozzák aztán a bőrrák kialakulását, tehát nagyon fontos odafigyelni ezekre a dolgokra, nem véletlenül merül fel ez a téma állandóan.

Figyelj oda a káros összetevőkre!

Gyakran alkalmaznak kozmetikumokban parabéneket, szintetikus illatanyagokat, ezeket mind érdemes kerülni.
Fontos, hogy ne tartalmazzon kőolaj származékot sem, mert az emberre és a környezetünkre is ártalmas.
A naptejeknél is fontosak a természetes összetevők, kerüld a kémiai szűrős és nano részecskés termékeket, inkább fizikai szűrős naptejet válassz!

Krémes vagy fújós napozós termék?

Már mindegy, melyiket választod, hiszen mindegyik modern és új technikával készül.
Kényelem szempontjából a gyerekek számára is inkább a pumpás változatot ajánlom, így elég csak befújni magunkat vele, gyorsan elkenni és már meg is vagyunk.
A krémes naptejeknél előfordulhat viszont, hogy nem jól kenjünk el, és így csíkosak és foltosak maradhatunk, de aki szereti kenegetni magát, az nem botlik ilyen bakiba.
Ezen kívül vannak olajos naptejek is, ezeket is szeretni szokták.

Vajon szükséges napozás után bőrnyugtatót használni?

Ha nem égtünk le, illetve a bőrünk nem igényli, akkor nincs rá különösebben szükség.
Érzékenyebb bőrűeknek viszont ajánlott, sőt azok számára is, akik esetleg nagyobb faktorszámú naptejet használtak.
Léteznek különböző bőrnyugtató testápolók, érdemes azokat használni.
Emellett nagyon fontos a megfelelő folyadékfogyasztás mind napozásnál, mind szoláriumozásnál, különben kiszárad a bőrünk és irritált lesz.
Ebben az esetben elveszti a bőrünk a rugalmasságát és puhaságát, elkezdődik a hámlás, tehát nem szabad elfeledkezni a vízivásról sem!
Úgy gondolom, hogy ezzel a cikkel nagyon jól összefoglaltam mindent, amit napozásról és a naptejekről tudni kell.
Így aztán kellő információ tudatában tudsz naptejet vásárolni magadnak, sőt, mivel a naptej mellőzésének a következményét is elmondtam, így remélem, hogy mostantól Te is még jobban odafigyelsz magadra és arra, hogyan is kell felelősségteljesen napozni!
Nézz körbe az online patikánkban, és készülj fel a nyárra!

Ükös Szabolcs, dietetikus

Blog

Díjmentes Szállítás

2018. október 1-2. között

Rendelj Magyarország egyik leggyorsabb online gyógyszertárából most!

Bővebben

Fontos a rendszeres vitaminbevitel, na, de miből és mennyit érdemes szedni?

Az ősz beköszöntével egyre többször hallhatjuk, hogy szedjünk vitaminokat egészségünk megőrzése érdekében.

Bővebben

Hogyan lehet elkerülni a betegségeket az iskolában?

Az iskolai időszak sok gyermek immunrendszerét kihívások elé helyezi.
Ahhoz, hogy a diákok egészségesek maradjanak, és ne kelljen betegség miatt kimaradniuk az iskolából, a szülőknek és a pedagógusoknak is oda kell figyelniük.

Bővebben