1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Fogyás dietetikus szemmel vs divat-diéták

A mai világban egyre több figyelmet fordítunk a külsőségekre.
Ez sok mindennek köszönhető, de főképpen a média hatása által került ennyire előtérbe, hogy folyamatosan a külsőnkkel foglalkozunk.
Természetesen lehet mondani, hogy akinek nem inge, ne vegye magára, de biztos, hogy Te is néha-néha megnézed magad a tükörben, hogy stimmel-e minden.
Vagy, ha esetleg nem stimmel, akkor mi nem stimmel.

Úgy érzed, Neked is fogynod kéne?
A diétázás, illetve fogyókúrázás kezd egyre jobban mindenki fejében motoszkálni, vannak, akik már csinálták és próbálkoztak vele, vannak, akik még csak kezdik rávenni magukat, de vannak olyan emberek is, akik inkább csak a gondolattal játszanak, és majd „egyszer” nekiállnak.
Viszont sokan ész nélkül diétáznak, és nem néznek utána pontosan, hogy mi az, amivel árthatnak maguknak és mi az, ami tényleg segít az egészséges életmód kialakításában és a fogyásban.
Itt jönnek képbe a különböző divat-diéták.

Tudod, mi az a divat-diéta?
Akik fogyni szeretnének, azok többféle diétát is kipróbálnak, ezek között pedig ott találhatóak a különböző divat-diéták is.
Ezek nem orvosok által előírt diéták, semmilyen tudományos alapjuk nincsen, az egész annyiból áll, hogy hozzákötötték egy-egy celeb nevéhez.
Kizárólag annyi jelentősége van, hogy azzal a bizonyos módszerrel egyszer valaki lefogyott – ugye mondanom sem kell, hogy nem véglegesen, csupán egy időre – és a média hozzákötötte egy celebhez ezt a diétát, csak azért, hogy könnyebben eladható legyen.
Így pedig sokkal könnyebb terjeszteni is, és arról már ne is beszéljünk, hogy ezzel a módszerrel jó kis profitot szerezhet magának az, aki kitalálja és reklámozni kezdi.

Nem minden tükrözi a valóságot
A mai 21. században hatalmas teret hódít magának a közösségi média, egyre jobban mutogatjuk magunkat, kitesszük a képeket magunkról, viszont az internet csalóka, nem látjuk a képek mögött elrejtett valóságot.
Nem csak a nőknél, a férfiaknál is egyre jobban felüti a fejét a diétázás.
Mindenki szeretne vékony, csinos, szálkás lenni, az emberek a jó oldalukat szeretnék mutogatni a külvilág felé, viszont az interneten nem látjuk egymás valódi énjét.
Fontos tudni, hogy legtöbbször a súlyfelesleg, ami felgyülemlik, egy helyre lokalizálódik, nőknél gyakran fordul elő, hogy ez a hely a csípő és annak tájéka.
Sokan nem vállalják önmagukat, teljesen mást mutatnak a világ felé magukról az interneten, ezt pedig könnyen el lehet érni, ha úgy fotózkodik valaki, hogy az előnyösebb oldalát mutatja a nagyközönségnek.

A divat-diéta veszélyei
Az ilyen fajta diéták legtöbbször egyoldalúak, ilyen például a zsírdiéta vagy a szénhidrátdiéta, a fehérjediétát is meg lehet itt említeni, ugyanis a fehérje az izomtömeg alakításáért felelős.
Az ilyen egyoldalú diétának megvan a hátránya.
Ha valaki nagyon zsírszegényen étkezik, az megvonja magától a vitaminokat, viszont vannak olyan vitaminok, amik elengedhetetlenek az immunrendszerünk megfelelő működéséhez.
A glükóz hiány a koncentrációképességet befolyásolja, ha nem viszünk a szervezetünkbe elegendő glükózt, akkor sokkal nehezebben tudunk koncentrálni, romlik a teljesítményünk és feszültek, illetve idegesek leszünk.
A csontjaink izomműködése is csökken, ha nem viszünk be elég fehérjét, ugyanis a szervezetünk a fehérjét kezdi el a leghamarabb lebontani.
Izomsorvadást okozhat, sőt, a gyerekeknél növekedési zavarokat okoz, ha nem elegendő mennyiségű a fehérje bevitel.

Jojo effektus: ne ess ebbe a hibába!
Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy az egyoldalú diéta és a koplalás egyáltalán nem vezet jóhoz, hiszen így még a vízháztartás is felborul.
Ez mit jelent?
Ahogy a szervezetünk táplálékhoz jut, rögtön elkezdi raktározni.
Az illető izomból és vízből fog fogyni, nem pedig abból, amiből szeretne, tehát a zsírtömege meg fog maradni.
Az ember pedig ilyenkor gyorsan visszahízik, hiszen az, amit megevett, lerakódik a zsírraktárban, vagyis ezáltal a zsírtömeg megnő és sokkal többet fog nyomni, mint előtte.

Ésszel diétázz, különben…
A koplalás és a nem átgondolt fogyókúrázás csak negatív következményeket vonnak maguk után, megjelennek a hiánybetegségek, mint ahogy azt már említettem.
A különböző vitaminhiányok is érezhetőek, a magnéziumhiány görcsöket okozhat, a kevés C-vitamin bevitel pedig fogínyvérzést, és ez csak pár példa, amit meg lehet itt említeni.
Éppen ezért fontos odafigyelni arra, hogyan és milyen módszerrel diétázunk.
A túlsúly is különböző betegségekkel jár, mint például a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint, a cukorbetegség.
Látszik tehát, hogy nagyon fontos odafigyelni arra, mit és hogyan eszünk, hogyan táplálkozunk, és milyen életmódot folytatunk, ugyanis az egészségünk látja kárát annak, ha felelőtlenek vagyunk.
Alaposan válaszd meg, milyen diétát és étrendet folytatsz!
Legyen az személyre szabott, vigyél be megfelelő arányban makrotápanyagokat, tehát fogyassz fehérjét, zsírt, és szénhidrátot is, ne vond meg ezeket a szervezetedtől!
Illetve a mikrotápanyagokat se felejtsd el, fontos a vitamin, az ásványi anyag és a nyomelem bevitel egyaránt.

Fogyás szempontjából ezeket kell figyelembe venni!
A helyes táplálkozáshoz hozzátartozik, hogy megfelelően válaszd ki a nyersanyagokat, illetve az konyhatechnológiai eljárásokat is figyelembe vedd!
A tápanyag bevitelnél figyelj arra, hogy zsírszegény nyersanyagokat válassz!
Fogyassz sok rostot, hiszen az a bennünk élő „jó” baktériumoknak is táplálékul szolgál, tehát a rostfogyasztással csak jót teszel a szervezetednek.
Nem mellesleg a székletrezisztenciát is rendben tartja, így nem lesz szorulásod.
Itt viszont megjegyezném azt is, hogy a hashajtók használatát is érdemes mellőzni, a hiedelmekkel ellentétben, nem hat pozitívan a szervezetedre.
Nem méregtelenít, sőt, veszélyes is lehet, ha hosszútávon folyamatosan szeded.
Zárd ki a túl finomított szénhidrátokat, mint például a fehér cukrot, a fehér lisztet és a sót!
Nem érdemes, sőt, nem ajánlott bő olajban sütni sem, inkább fogyassz párolt vagy főtt ételeket, használj olyan edényeket, amikben olaj nélkül tudsz sütni és főzni, de akár kipróbálhatod a sütőzacskókat vagy a sóágyon való sütést is.
Étkezés szempontjából pedig tartsd szem előtt, hogy lefekvés előtt 3-4 órával már ne egyél, egyél napközben többször, de kisebb adagokat!

Plusz tippek, amik segíthetnek a diéta során!
Sokan ajánlják az étrend-kiegészítők szedését a diétához, hiszen vannak, akik nem tudják megoldani a megfelelő vitaminbevitelt.
Ajánlott olyat választani, ami tartalmazza a vitaminokat, az ásványi anyagokat és a nyomelemeket!
Figyelj oda arra is, hogy legyen benne króm, ugyanis a króm segít normál szinten tartani a vércukorszintet.
Ha az rendben van, és nem esik le, nem túl alacsony a vércukorszint, akkor nem is leszel annyira éhes.
Egy jó tipp: főétkezés előtt igyál meg egy pohár vizet, ugyanis az telít, így nem fogsz akkora adagot enni, sokkal hamarabb jól fogsz lakni. 
Ehhez pedig az is hozzájárul, hogy étkezés közben ne csinálj mást: ne tévézz, ne telefonozz, ne dolgozz közben!
Koncentrálj az étkezésre, a rágásra!
Ugyanis ez egy jelzést ad az agynak, a rágás olyan dolgokat indít be az agyban, amitől az a jól lakottság érzéshez vezet.
És nem utolsó szempont az sem, ha odafigyelsz arra, milyen tányérból eszel!
Ha az adagodat egy kisebb tányérra szeded ki, akkor kevesebbet is fogsz fogyasztani, illetve nem azt fogod nézni, hogy egy nagy lapos tányéron milyen kicsinek számít az, amit kiszedtél magadnak, és nem fogsz pluszban szedni még magadnak.

Ükös Szabolcs a Te dietetikusod

Blog

Napjaink egyik legelterjedtebb betegségei: magas vérnyomás és a cukorbetegség

A folyamatos stressz, a túlsúly, és a mozgásszegény életmód elhatalmasodni látszik az embereken

Bővebben

Díjmentes Szállítás

2018. november 5-én

Rendelj Magyarország egyik leggyorsabb online gyógyszertárából most!

Bővebben

Szív és érrendszeri betegségek és a Q10 jótékony hatása

Sajnos ma már a szív- és érrendszeri betegségek is egyre gyakoribb betegségnek számítanak világszerte.

Bővebben