1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Nincs több megválaszolatlan kérdés: iskolakezdés egyszerűen és okosan!

Egy hosszú nyári szünet után ismét az iskolapadba ülni elég nagy kihívás a gyermekek számára.
Megviseli az immunrendszerüket az éles váltás, még akkor is, ha erre fel lehet készülni, tekintve, hogy tudjuk, mikor kezdődik az iskola, így a gyermeket már előtte fel tudjuk erre készíteni.
De akár csak a felnőtteknél, egy hosszabb szabadság után ismét visszatérni a munka világába, nem mindig kellemes.
Ahhoz, hogy a gyermekeket kevésbé érje olyan hirtelen ez a megmérettetés, a szülőknek oda kell figyelniük és felkészíteni őket szellemileg és fizikailag is egyaránt.

Na, de mit kell tenni, hogy a gyermek jól vegye a kezdetleges akadályokat?
A gyermekek nyáron, sok helyen megfordulnak, találkoznak a barátaikkal, elmennek a családdal nyaralni, sportolnak és játszanak a természetben, illetve közösségi életet élnek.
Szeptember beköszöntével, amikor elkezdődik az iskola, emiatt sokkal gyakrabban előfordulnak az iskolában a járványok és a megbetegedések.
Így tehát a gyerekek az iskolában elég könnyen meg tudják fertőzni egymást.
Egész nap ülnek az iskolában, így gyorsan terjednek a különböző vírusok és baktériumok, amik aztán ahhoz vezetnek, hogy már ősszel sok gyerek kimarad az iskolából betegség miatt.
Éppen ezért már nyár végén érdemes elkezdeni felkészíteni a gyermek immunrendszerét.
Fontos tehát az immunerősítés, a gyerekeknek már ilyenkor érdemes elkezdeni szedni a különböző vitaminokat és ásványi anyagokat, hogy a szervezetük bírja majd a megmérettetést.
Adjunk ilyenkor a gyermeknek olyan vitaminokat, amik segítenek abban, hogy a gyermek immunrendszere erősödjön.
Ilyen a C-vitamin, a D-vitamin, bármelyik szabadgyököt nem gátló vitamin, illetve a béta-glükán és az echinacea is megfelelő erre.

Fizikailag is megterheli a diákokat az iskolakezdés
Sőt, nem csak az iskolakezdés, hanem a sok hosszú hónap, amit ott töltenek.
A csontozatra nagy hatással van sok minden, ami az iskolai élettel kapcsolatos.
Gondolj csak bele, hogy a gyerekek milyen nehéz iskolatáskákat cipelnek, és ez igaz mindegyik korosztályra.
Ráadásul az sem mindegy, milyen táskát használnak, és azt hogyan hordják: a féloldalas táskák például egy idő után gerincferdülést okozhatnak.
Emellett pedig reggeltől akár késő délutánig folyamatosan ülni egy helyben sem a legjobb a csontozatnak és az ízületeknek, de ez igaz ugyanúgy a felnőttekre is, akik ülőmunkát végeznek.
Oda kell figyelni már gyerekkorban arra, hogy a csontozat megfelelően védve legyen, ehhez a kálcium ellátás elengedhetetlen.
Viszont ahhoz, hogy a kálcium megfelelő szinten be tudjon épülni, D-vitaminra is szükség van, emellett pedig szintén fontos megemlíteni a K-vitamint is.

Vegyük górcső alá a gyerekek étkezési szokásait is!
Sok gyermek – csakúgy, mint sok felnőtt- nem szeret reggelizni, pedig a reggeli a legfontosabb étkezés.
Ráadásul ahhoz, hogy ők is bírják a folyamatos hajtást az iskolában, olyan reggelire van szükségük, ami tartalmazza a megfelelő tápanyagokat és vitaminokat.
Vagyis a gyerek reggelije legyen olyan, ami megfelelő energiával ellátja őt, ennél pedig figyeljünk a makro-tápanyagok arányára: szénhidrát körülbelül 50%, fehérje 20% és a maradék pedig a zsír.
Így pedig oda lehet figyelni, hogy a gyermek étkezése ne legyen egyoldalú.
Illetve arra is nagyon ügyelni kell, hogy ne könnyen felszívódó szénhidrátot tartalmazzon az étel, amit a gyermek eszik, ugyanis az ilyenektől hamar megemelkedik a vércukorszintje, viszont ugyanúgy gyorsan le is esik, ekkor szoktak a gyerekek ásítozni, fáradékonyak lesznek, illetve nehezen tudnak koncentrálni.
Válasszuk inkább a hosszan felszívódó szénhidrátokat!
Ha pedig a gyerek nem szeret reggelizni, akkor dobjuk fel neki a reggelijét: a zöldségekből, gyümölcsökből, felvágottakból készítsünk egy mosolygós fejet a tányérra, ettől egyből jobb kedve lesz reggel és szívesebben ül le az asztalhoz reggelizni!
Az étkezés mellett pedig azt se hanyagoljuk el, hogy a gyermek elegendő folyadékot vigyen a szervezetébe, a kisebbeknél az egy liter folyadék mindenképpen betartandó, míg a tinédzsereknél ez már legalább 1,5-2 literre emelkedik, érdemes erre odafigyelni, mert sok gondot okozhat, ha dehidratálttá válnak.
De ilyenkor is ügyeljünk arra, hogy ne a cukor üdítőket igyák egész nap, adjunk nekik inkább vizet, amit fel lehet dobni például gyümölcscsel is.
A tea is jó megoldás, de a teát se cukorral ízesítsük, használjunk édesítéshez inkább xilitet vagy steviát.

És, ha már szóba került a koncentráció…
Érdemes erről is néhány szót ejteni, hiszen a diákoknak egész nap figyelniük és koncentrálniuk kell az iskolában.
A legelterjedtebb ilyen téren, ami segít nekik a koncentráció és a szellemi aktivitás növelésében, az az Omega 3 zsírsav – másik nevén, okosító vitamin.
Gyakran szokták ajánlani a diákoknak, hogy szedjék, viszont érdemes odafigyelni az Omega 3 és az Omega 6 zsírsavak megfelelő arányára.
A vitaminszedésnél ajánlatos arra is figyelni, hogy nem kell őket folyamatosan adni a gyereknek, elég csak pár hétig szedni, utána kicsit leállni, majd ismét szedni néhány hétig.
Egyébként a vitaminos rágótabletták és a gumicukor multivitaminok egyre jobban elterjednek, a kisebbek körében például nagyon beválik, ajánlom, hogy próbáld ki, ha kisgyermeked van!

Vannak azonban más problémák is
A nehéz koncentrációs képesség mellett számos olyan dolog is van, amiről érdemes beszélni, ha a gyerekekről van szó.
Gyakori a hiperaktivitás és a depresszió a diákok körében.
Rengeteg diák nem érzi jól magát lelkileg, mert túl vannak hajszolva, folyamatosan kedvtelenek és fáradtak, vagy éppen a fölösleges energiáikat nem tudják levezetni.
Az esetek többségében tényleg csak a fáradtságról és a túlhajszolásról van szó, ezeket viszont lehet kezelni.
A D-vitamint máris szeretném megemlíteni, hiszen ez a vitamin hozzájárul ahhoz, hogy ne legyünk fáradékonyak, és erősíti az immunrendszert is.
Nem véletlenül ez az első olyan vitamin, amit már csecsemőknek is adni szoktak.
Emellett meg kell találni azokat a szakköröket és sportágakat, amik érdeklik a gyereket, így sokkal szívesebben csinálja azokat, ezáltal pedig a megfelelő leterheltséget is megkapja a gyermek, ha ez lenne a gond nála.
A kedvtelenség is sokszor arra vezethető vissza, hogy nem találja meg azt, ami érdekli őt, viszont túlhajszoltság esetén pedig érdemes jobban odafigyelni a pihenőidőre.
Kisebbeknél és akár egyetemistáknál is nagyon fontos a megfelelő pihenőidő, főleg félévkor, amikor a kisebbek témazárókat írnak, az egyetemisták pedig a vizsgaidőszak miatt idegeskednek.
Meg kell találni az egyensúlyt, oda kell figyelni arra is, hogy elegendő pihenést biztosítson magának minden diák, különben hamar beleesnek abba a körforgásba, ahonnan már nagyon nehezen lehet kilábalni a depresszió, kedvtelenség, túlhajszolás, fáradtság ördögi köréből.

Nagy szerepe van ebben a szülőknek is
Korosztálytól függően beszélhetünk arról, hogy mekkora szerepe van egy szülőnek a gyerek mindennapjaiban.
A kisebbeknél teljesen egyértelmű, hogy még a szülők csomagolnak nekik tízórait, így a szülőnek kell odafigyelnie arra, hogy a gyermek a megfelelő tápanyagokat és vitaminokat megkapja.
Ma már a közétkeztetés is elég jól meg van oldva, sok szabályozást behoztak az évek alatt, így a szülőnek leginkább a tízórairól kell gondoskodni.
Teljes kiőrlésű liszt, sok gyümölcs és zöldség, fehérje, vitaminok, és szénhidrát: ezek mind-mind fontosak a gyerekek immunrendszerének, ezeket mindenképp érdemes beépíteni a gyermek étrendjébe.
Középiskolásoknál és egyetemistáknál előfordulhat, hogy a saját tízóraijukat már maguk készítik el, esetleg megveszik a boltban, de nekik is érdemes tisztában lenni azzal, hogy mi az, amit mindenképpen jó, ha az étkezésüknél figyelembe vesznek.
Hogy évközben ne legyen ebből probléma, érdemes már iskolakezdés előtt felkészíteni a diákok immunrendszerét, a nagyobbakkal pedig előnyös leülni egy kicsit beszélgetni és elmondani nekik, hogy miért érdemesebb inkább vitaminban gazdag gyümölcsöket választani a cukros édességek helyett.
Ha már gyerekkorban megtanulják, mire kell odafigyelni az étkezések során, akkor felnőttkorban sem lesz ezzel problémájuk és számos betegséget elkerülhetnek.

Ükös Szabolcs a Te dietetikusod

Blog

Díjmentes Szállítás

2018. november 5-én

Rendelj Magyarország egyik leggyorsabb online gyógyszertárából most!

Bővebben

Szív és érrendszeri betegségek és a Q10 jótékony hatása

Sajnos ma már a szív- és érrendszeri betegségek is egyre gyakoribb betegségnek számítanak világszerte.

Bővebben

Fontos a rendszeres vitaminbevitel, na, de miből és mennyit érdemes szedni?

Az ősz beköszöntével egyre többször hallhatjuk, hogy szedjünk vitaminokat egészségünk megőrzése érdekében.

Bővebben