1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Mi a méregtelenítés, és ami még fontosabb: mi NEM az?

Népszerű téma ma a méregtelenítés, és ahogy az a népszerű témákkal lenni szokott, a nagyon sok hasznos tipp mellett találni vele kapcsolatban néhány félreértést is.
Kezdjük gyorsan a legfontosabbal: a méregtelenítés nem a fogyókúra egyik változata, hanem egy teljesen önálló folyamat.
Persze, a méreganyagok eltűnése jár némi súlycsökkenéssel is, de ez nem jelenti azt, hogy az ideális testtömegű embereknek ne lenne szüksége a rendszeres méregtelenítésre.
De először azt nézzük meg, hogy miért kell egyáltalán foglalkoznia ma szinte mindenkinek ezzel!

„Nekem is szükségem van méregtelenítésre?”
Bár feltehetően nem találkoztunk még, mégis azt kell válaszolnom erre a kérdésedre, hogy igen, valószínűleg Neked is jót tenne egy méregtelenítő kúra, ahogy szinte mindenkinek manapság.
És ennek egy nagyon egyszerű oka van: mivel mindannyian ugyanazt esszük, akár szupermarketben, akár a kisboltban vásároljuk az ételeinket, ezért mindannyian ugyanazokkal a problémákkal küzdünk.
Nevezetesen: nem olyan minőségűek ma már az élelmiszerek, mint amilyenre a szervezetünknek szüksége lenne. 
Vannak már abszolút egyértelmű kutatások arra nézve, hogy ma a gyümölcsök, zöldségek messze kevesebb tápanyagot tartalmaznak, mint mondjuk 45-50 éve – ezzel szemben a szervezet számára nem hasznos, vagy kifejezetten káros adalékanyagok aránya megnőtt bennük.

Mi a baj a mai élelmiszerekkel?
Két fő oka van annak, hogy nem azt kapjuk ma a különböző ételektől, amire szükségünk lenne.
• Egyrészt maga a talaj nem tartalmaz elég tápanyagot, így a benne növő, fejlődő növények, zöldségek gyümölcsök sem tudnak eleget fölvenni.
• Másrészt, a gyors termelés érdekében plusz adalékanyagokat, színezékeket adnak az ételekhez – ezek felhasználásához engedélyekre van szükség, de sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy sok olyan anyag is engedélyt kap, ami a szervezetünk számára nem épp a leghasznosabb.
Ha olyan anyagokat viszünk be a táplálkozás során, ami ellen a szervezetünknek folyamatosan küzdenie kell, de mindeközben nem juttatjuk elég energiához, akkor magától értetődő módon problémáink lesznek az egészségünkkel.
Ráadásul, ha a szervezet telítődik egy bizonyos anyaggal, akkor az ételallergia kialakulásának veszélye is fennáll, és akár felnőtt embereknél is előjöhet a glutén- és laktózérzékenység.
A megoldás egyik fele, hogy a megfelelő vitaminokat, nyomelemeket, ásványi anyagokat juttatjuk a szervezetünkbe, a másik pedig, hogy a bennünk lévő méreganyagoktól minél hamarabb megszabadulunk.

A méregtelenítés a tudatosságon múlik
A gond az, hogy bár a modern társadalmak nagy százalékát érinti a fentebb kifejtett probléma, magunkon ennek jelét nem igazán tudjuk észrevenni – legalábbis jobb esetben.
A fáradtság, ingerlékenység, koncentrációs zavarok utalhatnak arra, hogy méregtelenítésre van szükség, de a legtöbb esetben ezeket inkább más problémák tüneteinek véljük.
Jó példa erre az arcbőr hirtelen pattanásosodása: sokszor átmeneti hormonzavarra szoktak gyanakodni, még akkor is, ha az illető életkora ezt a legkevésbé sem támasztja alá.
Ezzel szemben az már ritkábban jut eszükbe, hogy talán a szervezet épp a pattanásokon keresztül próbál megszabadulni a felgyülemlett méreganyagok egy részétől.
Az tehát, hogy eljött a méregtelenítés ideje, csak nagyon apró tünetekből ismerhető fel – de ahogy korábban írtam, a táplálkozásunk miatt szinte mindenkinek hasznos ebbe belekezdenie, úgyhogy igazából fölösleges bármilyen jelre várnunk.

Mi számít méregtelenítésnek?
Bár azt írtam, hogy a probléma főleg a modern kornak köszönhető, valójában a méregtelenítés valamilyen formában mindig is az életünk része volt.
A böjt is azért a hagyományunk része, hogy a tél során (főleg az egyoldalú táplálkozás következtében) felszedett méreganyagoktól tavasszal megszabaduljunk a megújulás jegyében.
Persze nem kell 40 napig böjtölni ehhez: akár 1-1 nap is elég lehet abban az esetben, ha ezt rendszeresen, 2-3 hetente, vagy legalább havonta végezzük.
Méregtelenítés lehet a megfelelő időközönként beiktatott gyümölcsnap, folyadékkúra, amikor a szerveztünk számára csak hasznos tápanyagokat veszünk magunkhoz, a feleslegesektől pedig megszabadulunk.

Mi a méregtelenítés célja?
Az elsőszámú feladat a vékonybél, illetve a benne található bélflóra helyrehozása, mivel ez a felszívódás helye, innen kap a szervezetünk energiát.
Ha itt valami nincs rendben, ha valami nem szívódik fel, akkor a szervezetben hiány keletkezik a fontos vitaminokból, ásványi anyagokból, nyomelemekből.
Abban, hogy itt minden helyreálljon, főleg a növényi rostok siethetnek a segítségünkre: ezek számunkra ugyan nem megemészthetőek, de a bennünk élő hasznos baktériumok számára táplálékul szolgálnak.
Az olyan rostok, mint amik a zabban, korpában, árpában találhatóak meg, természetes méregtelenítőkként működnek, és megkötik a szervezet számára káros anyagokat.
Ugyanígy a bélflóránk helyrehozását szolgálja a bőségeses folyadékbevitel, valamint a probiotikumok szedése.

A koplalás és a hashajtók szedése nem megoldás
Amikor valaki a „kipucolni a szervezetet” kifejezést használja, az emberek hajlamosak ezt bizonyos értelemben szó szerint venni – és ez elég sok problémához vezethet.
A hashajtók túlzott mértékű használata is ebből a félreértésből származhat, gondolván, hogy minél több mindent ürítünk ki a szervezetünkből, annál több méreganyagtól is fogunk megszabadulni.
Ez azonban megterheli a szervezetet, ráadásul rengeteg hasznos tápanyagtól is megfosztja, amire viszont szüksége lenne.
A másik fogalom, amivel összekeverik a méregtelenítést, az a koplalás: önmagában az, hogy lemondunk minden ételről és italról még nem jelent megoldást, de legalább a szerveztünk egy igen komoly fejfájással fog reagálni rá (jobb esetben).
Egy néhány hetente beiktatott, egynapos folyadékkúra már meg tudja tenni a hatását – feltéve, hogy tényleg tartani tudjuk magunkat a rendszerességhez.

Fontos: amit elveszítünk, azt pótolni is kell
A méregtelenítési folyamat során figyelnünk kell arra, hogy a méreganyagok mellett távozó vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket pótoljuk a szerveztünkben.
Kifejezetten fontos ez várandósak esetében, ahol a gyermek szempontjából is kifejezetten nagy szükség van a megfelelő tápanyagbevitelre.
A megfelelő élelmiszerek fogyasztása mellett a különböző táplálékkiegészítőkhöz fordulhatunk segítségért, amik segítenek hozzájutni azokhoz a fontos anyagokhoz, amik az ételeinkből nem, vagy csak nagyon kis mértékben vehetőek fel.
A méregtelenítést bizonyos értelemben személyre kell szabni, hiszen nem szabad vele megterhelnünk a szervezetünket: így például cukorbetegek számára a folyadékkúra nem a legszerencsésebb választás, ellenben a megfelelő étrend kialakításával már ők is rengeteget tudnak tenni az egészségükért.
A méregtelenítés a tudatosságon múlik, tehát a rendszerességen és a komoly odafigyelésen – ha ezeket betartod, akkor egy sokkal egészségesebb életnek nézhetsz elébe.

 

Ükös Szabolcs, a Te dietetikusod

Blog

Segítség, nem tudok aludni!

Az alvászavar rengeteg embert érint nem csak itthon, de világszerte egyaránt.

Bővebben

A szép külső többé nem álom – legyen Neked is dús hajkoronád, erős körmöd és puha bőröd!

Számos immunerősítő készítmény van már a piacon, szinte bármilyen problémára lehet találni valamit, legyen szó akár a hajunk, bőrünk vagy a körmünk állapotáról.

Bővebben

Mi a méregtelenítés, és ami még fontosabb: mi NEM az?

Népszerű téma ma a méregtelenítés, és ahogy az a népszerű témákkal lenni szokott, a nagyon sok hasznos tipp mellett találni vele kapcsolatban néhány félreértést is.

Bővebben