1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Segítség, nem tudok aludni!

Az alvászavar rengeteg embert érint nem csak itthon, de világszerte egyaránt.
Kutatások és tudományos vizsgálatok megállapították, hogy a föld lakosságának szinte 45 százalékát már érinti ez a probléma.
Ráadásul ez a jelenség nem csak betegséget jelent, hanem egyben tünetet is, ugyanis az alvászavar sok egyéb más betegség előjele is lehet, így mindenképp érdemes komolyan venni.
Hiszen mindannyian tudjuk, hogy az alvás elengedhetetlen az egészségünk fenntartásához, ha alváshiánynak vagyunk kitéve, bizony csökken a koncentrálóképességünk, a frissességünk, az érzelmi kiegyensúlyozottságunk, képtelenek vagyunk megfelelően elvégezni a munkánkat és még sorolhatnám.
És azt se felejtsük el, hogy az alvás a mindennapjaink periodicitását szabályozzák, ha pedig felborul a bioritmusunk, megváltozhat az immunrendszerünk és a sejtciklusunk működése, ami rövid időn belül betegségek kialakulásához vezethet.

Az alvás nélkülözhetetlen része életünknek
A napjainkat az alvás és az ébrenlét ciklikus váltakozása jelöli, alvás közben pedig a szervezetünk pihen, úgymond takarékra kapcsol, és ezalatt igyekszik feltöltődni kellő energiával.
Azonban a túl kevés vagy éppen a túl sok alvás is ugyanúgy fáradtságot okoz, sajnos azonban a felnőttek számára sokszor a napi 6-9 óra alvás nem megoldható, vagy éppenséggel megoldható lenne, de különböző okok miatt képtelenek aludni.
Az alvászavar, ahogy említettem, rengeteg embert érint, és mivel életünk legalább egynegyedét alvással töltjük, nagyon fontos, hogy ha a probléma folyamatosan fennáll, akkor orvoshoz forduljunk.
Hogy miért?
Mert a kialvatlanság, a fáradtság a korábban említettek mellett akár depressziót és komoly szorongást is eredményezhet.

Az alvászavar 4 csoportja – Téged érint valamelyik?
Az alvászavart négy csoportra lehet osztani, az első az inszomnia, ami álmatlanságot jelent.
Hiába fáradt valaki, képtelen elaludni, vagy csak felületesen alszik, ami egyáltalán nem segít, ráadásul emellé még társul, hogy idő előtt felkel, így egyáltalán nem pihentető alvásban van része az illetőnek.
Legtöbb esetben ilyenkor valamilyen mentális betegség állhat a háttérben, azonban nem kizáró ok a neurológiai vagy éppen belgyógyászati betegség sem.
A szorongás, depresszió, vagy éppen a túlzott alkohol- és drogfogyasztás is (nem szeretünk erről beszélni, de muszáj megemlíteni) állhat az inszomnia hátterében.
A második csoport a hiperszomnia, ami esetén a panasz a folyamatos nappali fáradékonyság, annak ellenére, hogy az illető elegendő ideig aludt.
Fontos ebben az esetben megemlíteni a narkolepsziát, mivel a horkolás ismétlődő légzésszünetet jelent, ami megzavarja az alvást, így az illető nem tud pihentetően aludni, emiatt pedig nappal fáradt és aluszékony.
A paraszomnia a harmadik csoport, ebben az esetben pedig az alvás közben történő zavaró eseményekről van szó.
Ide tartozik az alvajárás, a nyugtalan láb szindróma, a fogcsikorgatás, az éjszakai felrettenés, illetve gyermekkorban a bevizelés.
A negyedik csoport pedig az alvás-ébrenlét ciklus zavarai, ahol tulajdonképpen arról van szó, hogy az embert gyakran nappal, nem kívánt időpontban nyomja el az álom.
Ez a több műszakos munkarend vagy éppen az időzónák közötti repülés miatt alakulhat ki.

Sok minden okozhat alvászavart
Nézzük végig az alvászavar leggyakoribb okait, így mindenki egy apróbb önvizsgálatot is el tud végezni, hogy lássa, vajon fennáll vagy fennállhat-e az az alvászavar jelentkezésének a veszélye.
- Sok stressz, folyamatos túlórázás, munkahelyi feszültség
- Rendszertelen életmód: több műszakos munkaidő
- Családtag elvesztése, válás/szakítás
- Indokolt vagy indokolatlan félelem, nyugtalanító gondolatok
- Gyógyszerek, amiknek mellékhatása alvászavar is lehet
- Különböző mentális vagy neurológiai, esetleg belgyógyászati betegségek
Láthatod, hogy a legtöbb esetben a megoldatlan feladatok, a felgyülemlett stressz és feszültség az, ami alvászavart okoz.
Ez pedig nappali fáradtsághoz és kimerüléshez vezet, ami további problémákat okoz, mind testileg, mind lelkileg.
Mára pedig ez már mindenkinek egyértelmű, hiszen bizonyított tény, hogy az alvászavar és a depresszió igenis összefügg.
Éppen ezért, ha alvászavarban szenvedsz, mindenképp keress fel egy szakorvost ezzel kapcsolatban!

Fordulj szakorvoshoz!
Sokan nem tudják, de ennek a betegségnek a kivizsgálása, vagy éppenséggel diagnosztizálása jó néhány területet érint.
Ideggyógyászok, pszichiáterek, geriáterek, tüdőgyógyászok is egyaránt foglalkoznak az alvászavarral, attól függően, hogy milyen panaszai vannak a betegnek, és hogy milyen tünetek okozzák az alvászavart.
A szakorvosok sok esetekben altatók, nyugtatók és különböző gyógyszerek alkalmazását javasolják, hiszen vannak olyan életkörülmények, amikor ezek számítanak a legjobb megoldásnak.
Amikor viszont már a gyógyszerek adagjait szeretnék csökkenteni az orvosok, a bio melatonin alkalmazása a leggyakoribb, ezt ugyanis lehet akutan is szedni, és nem okoz függőséget – a nyugtatókkal és altatókkal ellentétben.
Ez segíti az ilyenkor enyhén jelentkező függőséget, hiszen pótolja az ezzel járó mozdulatot, nem mellesleg segíti az elalvást is – mivel éjjel több melatonin termelődik a szervezetünkben, szedésével pedig még jobban hozzájárulunk ennek termelődéséhez.

Az alvásvizsgálat hasznos lehet akár számodra is
Léteznek különböző alvásvizsgálatok, amik arról szólnak, hogy a páciens legalább egy napra befekszik egy alvást vizsgáló központba, ahol a szakorvosok különböző szenzorokat és érzékelőket helyeznek a páciens testére, így egész éjszaka folyamatos megfigyelés alatt tartják őt.
Amiből pedig le tudják szűrni, hogy miből adódhat az alvászavar.
Sokan élnek ezzel a lehetőséggel, főleg azok, akik horkolnak és hosszan fennálló alvászavarral küzdenek.

Eszközök és készítmények, amik segíthetnek, hogy el tudj aludni 
Láthatod tehát, hogy számos oka lehet annak, ha valaki nem tud aludni.
Az alvászavar pedig megannyi kellemetlen következménnyel járhat, így mindenképp érdemes odafigyelni erre.
Hiszen az alváshiány nem csak annyival jár, hogy nyűgösek és hisztisek leszünk tőle – bizony ennek komoly következményei lehetnek.
Érdemes mindenképp felkeresni egy szakorvost és/vagy egy alvásvizsgáló központot, ahol szakemberek segítenek Neked kideríteni, mi is állhat a háttérben.
Hiszen, ha tudod az alvászavar okát, akkor az alvászavart is meg tudod szűntetni.
Számtalan olyan készítmény van, ami segít abban, hogy ezt a problémát mihamarabb leküzdhesd.
Egyrészt ott vannak a gyógynövények, itt kiemelném például a citromfű, a komló és a Valeriana jótékony hatását.
De léteznek különböző okoseszközök, amik segítenek a pihentető alvás kialakításában.
Hiszen tudjuk mindannyian, a televízió, a számítógép és a mobiltelefonok kékfény kibocsátása rossz hatással van az alvásra.
Azonban ezek az okoseszközök (például okosóra, okospárna) képesek arra, hogy megfigyeljék az alvási ciklusainkat, segítenek könnyebben elaludni, és úgy állítják be a reggeli ébresztést is, hogy az pont az ébredési szakaszban történjen.
Nagyon sok mindent be lehet ezeken állítani, érdemes utánanézni, ha esetleg valakit ez érdekel.
Ha pedig inkább a gyógynövényes készítmények nyerték el a tetszésedet, akkor nézd meg az oldalunkon található kínálatot és válogass kedvedre!

Ükös Szabolcs, a Te dietetikusod

Blog

Segítség, nem tudok aludni!

Az alvászavar rengeteg embert érint nem csak itthon, de világszerte egyaránt.

Bővebben

A szép külső többé nem álom – legyen Neked is dús hajkoronád, erős körmöd és puha bőröd!

Számos immunerősítő készítmény van már a piacon, szinte bármilyen problémára lehet találni valamit, legyen szó akár a hajunk, bőrünk vagy a körmünk állapotáról.

Bővebben

Mi a méregtelenítés, és ami még fontosabb: mi NEM az?

Népszerű téma ma a méregtelenítés, és ahogy az a népszerű témákkal lenni szokott, a nagyon sok hasznos tipp mellett találni vele kapcsolatban néhány félreértést is.

Bővebben