1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Minek a jele lehet a térdfájás, és hogyan kell kezelni?

Életkortól függetlenül a térdfájdalommal mindannyian találkozhatunk – de fontos tudni, hogy van különbség térdfájás és térdfájás között.
A fő problémát az jelenti, hogy nagyon sokan nem veszik komolyan ezt a kérdést, és csak akkor kezdenek el cselekedni, amikor már késő, és a fájdalom elkezdődött.
Pedig vannak még fájdalommentes jelek, mint például a hallható ropogás a térdízületeknél, ami egyértelműen mutatja, hogy valami nincs rendben.
A másik nagy gond, hogy ha már jelentkeznek a tünetek, akkor sem a megfelelő megoldást választjuk: pihentetjük a lábat, holott lehet, hogy éppen mozgatni kéne, és edzéssel erősíteni a térd körüli izmokat.
De ne szaladjunk ennyire előre!
Ami már most látszik, hogy a térdfájás nem olyan egyszerű jelenség, mint amilyennek elsőre tűnik: nézzünk utána kicsit jobban!

 

Első lépés: ismerjük meg a térdünket!
Ahhoz, hogy megértsük, pontosan mi okozza a fájdalmainkat, először is látnunk kell, hogyan is épülnek fel a térdeink.
A kérdés szerencsése nem bonyolult: a lábunk értelemszerűen két csont találkozásánál tud hajolni, a csontok felszínét porc borítja, a porcok között pedig az ízületi folyadékot találjuk.
Minden résznek megvan a maga feladata, és ha ezeket nem tudják megfelelően ellátni, akkor jelentkeznek az első problémák, amik nem sokkal később igen komoly fájdalomhoz vezethetnek. 
A porcok felszíni sérülése, a csontok súrlódása az ízületi folyadék hiányából adódóan, esetleg gyulladás kialakulása ezekben a részekben… több gyökere is lehet a fájdalomnak, és most nézzük meg a legfontosabbakat részletesen!


 

Nyáktömlő gyulladás
A csontokat fedő nyáktömlő felel azért, hogy az izmok és ínak mozgás közben lehetőleg probléma és fájdalom nélkül tudjanak a csonton elmozdulni.
Ennek gyulladását megbetegedés, fertőzés vagy sérülés okozhatja, és ez utóbbi esetén egyébként nem is kell nagyobb balesetre gondolnunk.
Már az apró mikro sérülések, vagy a túl sok térdelés is a fájdalom forrásává válhat, amit gyulladáscsökkentők szedésével, és az ízületek kímélésével lehet enyhíteni és végül megszűntetni. 

 

Íngyulladás
A név magáért beszél: a térdízülettel kapcsolatban lévő izmokhoz tartozó ínak gyulladásáról van szó, ami igen komoly fájdalommal jár.
Főként sportolók és nehéz fizikai munkát végzők körében gyakori ez, és nem pusztán azért, mert komoly terhelésnek vannak kitéve, hanem mert sokszor kell egymás után ugyanazokat a mozdulatsorokat ismételniük.
A megoldást, ahogy a nyáktömlő gyulladás esetében is, a gyulladáscsökkentők jelentik, illetve a pihentetés.

 

A legkomolyabb ok: a porckopás
És most beszéljünk arról, ami a legnagyobb problémát tudja jelenteni: a porckopásról.
Ahogy azt már megbeszéltük, a porcok felelnek azért, hogy a csontok a mozgás során ne érintkezzenek egymással: ha ez a réteg eltűnik, az a csontszövetek sérülésével, és igen komoly fájdalommal jár.
A porckopást előrehaladottságának fényében 4 szakaszra szokták osztani (nem számítva a 0. szakaszt, amikor az egészséges, fájdalommentes állapotról beszélünk).


1. szakasz: a csontok találkozásánál jelentkező elváltozások, csontkinövések még alig észrevehetőek, néha még csak fájdalomnak sem nevezhető, amit érzünk. Ebben az esetben még komolyabb beavatkozásra nincs szükség, de porcerősítők segítségével már el lehet kezdeni a folyamat megállítását, lassítását.
2. szakasz: ekkor már a röntgenfelvételeken láthatóak a csontkinövések, de a porc még el tudja látni a feladatát, és az ízületi folyadékból is van még elég. Amit ebből érzékelünk, az futást, keményebb gyaloglást követő fájdalom, valamint a hosszabb mozdulatlanság után jelentkező merevség. Az életmódváltás ezen a ponton még képes lehet megállítani a folyamatot, ekkor jön képbe az ízület körüli izmok erősítése, a túlsúly leadása, a megfelelő étrend kialakítása, valamint a glükozamin, kondroitin tartalmú szerek szedése.
3. szakasz: ez a mérsékelt szakasz, amikor a porcon már megjelennek a kopás jelei. A térdelés, guggolás, hajolgatás egyre nagyobb fájdalommal jár, sőt, akár térd körüli duzzanattal is. Ebben az esetben már lehet, hogy a vény nélkül kapható gyógyszerek nem elegek, és megkezdődhetnek a hialuronsavas kezelések.
4. szakasz: a súlyos fázis, amikor már minden térdhajlítással járó mozdulat egyet jelent a fájdalommal. Ha ebben szakaszban nem sikerül megállítani a folyamatot, akkor már a protézis is előkerülhet.

 

Megelőzés és lassítás van – gyógyítás viszont nincs
Bár a porcépítés szót gyakran lehet hallani, nagyon fontos megjegyezni, hogy ilyen a gyakorlatban nem létezik: a porcokat csak erősíteni tudjuk, illetve a roncsoló folyamatokat lelassítani, megállítani, de új porcszövetet létrehozni már nem.
Amivel a legtöbbet tudjuk tenni porcaink érdekében azok a glükozamin és kondroitin tartalmú készítmények, amik meggátolják a porc és a csontszövet pusztulását – de visszafordítani a folyamatokat ezek sem tudják.
Csak hogy szemléltessem: a porcképződés legfeljebb akkor tudna elindulni, ha 1 nap alatt vennénk be ezekből a táplálék kiegészítőkből 3 hónapnyi adagot: ez fizikai képtelenség lenne, ráadásul a szervezetünk sem lenne képes feldolgozni.

 

A tüneti kezelés nem elég

Gyakori probléma az a hozzáállás, hogy a cél nem a fájdalom okainak a kezelése, hanem magának a fájdalomnak a megszüntetése.
A különböző gyógyszerek, fájdalomcsillapítók tudnak segíteni, de a valódi betegséget nem kezelik, ráadásul mellékhatásokkal is járnak, amik a veséinket és a májunkat károsítják.
Viszont jó hír, hogy a porcerősítésre használt szerek rövid távon is képesek már eredményt elérni számunkra, már ami a fájdalomtól való megszabadulást illeti.

 

Még most gondold át, hogy nincs-e szükséged Neked is porcerősítésre
Ma minden 30-40 év körüli férfinak és nőnek érdemes gondolnia ízületei egészségére, főleg akkor, ha a munkája, vagy épp a szabadidős tevékenységei kifejezetten nagy terhelésnek teszik ki őket.
Ahogy az elhangzott, a porckopást visszafordítani nem lehet, ezért óriási hangsúly van ebben az esetben a megelőzése.
A glükozamin és kondroitin jelentheti a legnagyobb segítséget a porckopás elleni harcban, de a helyes életmód, a fogyókúra és a megfelelő izmok erősítése is rendkívül fontos ebben a tekintetben.

 

Fáj valamid? Először az okát találd meg!
Láthatod, hogy egy egyszerűbbnek hitt térdfájás mögött mennyi minden húzódhat meg, és hogy nem mindegy, milyen kezelést választasz hozzá.
Van, hogy pihentetni kell, amíg el nem múlik a fájdalom, míg máskor kifejezetten keresni kell valamilyen edzésformát, ami képes kíméletesen erősíteni a térd körüli izmokat. 
Ami viszont még fontosabb, hogy figyelj a jelekre, és akkor akár magát a fájdalmat is el tudod kerülni: ha úgy érzed, valami nem működik tökéletesen, ropog, kattog a térded, mindenképp fordulj vele orvoshoz, és állítsátok meg még idejében a problémát!

Blog

Hajhullás és hajnövesztés – az okok és a megoldások

Hullik a hajad?
Mielőtt még erre válaszolnál, nézzük meg, hogy valóban van-e okod aggódni!

Bővebben

Bőrápolás felsőfokon – ápold a bőrödet úgy, mint a profik!

Mindannyian tudjuk, hogy testünk legnagyobb szerve a bőrünk, ezért nagyon oda kell rá figyelnünk.

Bővebben

Minek a jele lehet a térdfájás, és hogyan kell kezelni?

Életkortól függetlenül a térdfájdalommal mindannyian találkozhatunk – de fontos tudni, hogy van különbség térdfájás és térdfájás között.

Bővebben