1993 óta az egészségügyben | Megbízható cég | Akár regisztráció nélküli vásárlás

Üdv, újra itt!

Legutóbb az egészséges csontokról írtam, és arról, hogyan őrizheted meg őket a D-vitamin segítségével, ma pedig az egyik másik nagy kedvencem van soron: a csodatévő E-vitamin.

Ezt a különleges vitamint alig 100 évvel ezelőtt: 1922-ben fedezte fel 2 amerikai kutató: Evans és Bishop, akik patkányok vemhességét figyelték meg. Innen származik a neve is (a tokoferol elnevezés) ami a görög tokosz és pherein szavakból ered, amelynek szó szerinti fordítása annyit tesz: gyermekszületést elősegítő.

Miért van rá szükség?

Az E-vitamin vagy tokoferol fontos antioxidáns, azaz segít megkötni a szervezetedben található káros hatású szabadgyököket, így megakadályozza a többszörösen telítetlen zsírsavak oxidációját, és lassítja az öregedési folyamatokat.

A működését sejtszinten fejti ki, ezért számos egyéb területen is nagyon pozitív hatásai vannak:

  • A vitamin gyulladásgátló és rákmegelőző hatásáról is ismert.
  • Sőt, a szív- és érrendszeri valamint a daganatos betegségek megelőzésében is igen fontos szerepet játszik.

Mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, megfelelő mennyiségű zsiradékot is fogyasztanod kell, hogy a nyomelem fel tudjon szívódni. Így fogyókúra ide vagy oda, pirítsd meg azt a zöldséget egy kis kókuszolajon, vajon vagy libazsíron.

A vitamin ajánlott napi adagja 10–15 mg, de ez akár 100 mg-ra is megnövekedhet például terhesség, aktív sport vagy fizikai munka esetén.

Mit okoz a hiánya?

E-vitamin-hiány szerencsére ritkán lép fel, mert a vegyes táplálkozás elegendő mennyiségben tartalmazza ezt a nélkülözhetetlen nyomelemet.

Szélsőséges esetben vérszegénység, izomsorvadás vagy meddőség alakulhat ki, ha nem jut elegendő E vitaminhoz a szervezeted.

Túladagolni szinte lehetetlen, még százszoros napi mennyiségben sem okoz károsodást a testedben.

Mely élelmiszerekben található meg?

E-vitaminban gazdag:

  • a mandula (38 mg/100 g),
  • a napraforgómag (36 mg/100 g),
  • a pirospaprika (30 mg/100 g),
  • a fenyőmag (13 mg/100 g),
  • a földimogyoró (7mg/100 g),
  • az asztalt sárgabarack (4 mg/100 g),
  • a spenót (3,5 mg/100 g) vagy
  • az olajbogyó (1,1 mg/100 g).

Azaz, ha szeretnél sokáig fiatalos és egészséges maradni, és nem szeretnéd kitenni a szervezeted a környezeti hatások miatt bejutó káros szabadgyökök pusztításának, fogyassz sok olajos magvat és azokból sajtolt növényi olajat (de utóbbit csak hidegen). Nasinak az esti film mellé tehát inkább mandulát vagy mogyorót rágcsálj chips helyett; ennyi az egész. J

Holnap egy olyan vitaminról lesz szó, amely a hazánkban is az elhalálozási statisztikákat vezető szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében és enyhítésében játszik fontos szerepet.

Reggel küldöm az infót róla, addig is, ha az E-vitaminról szeretnél még többet megtudni, akkor ezt a cikket ajánlom a figyelmedbe: Antioxidánsok mennyisége és szerepe

 

Üdv,

Ükös Szabolcs,

dietetikus

Blog

Fogyás dietetikus szemmel vs divat-diéták

A mai világban egyre több figyelmet fordítunk a külsőségekre.
Ez sok mindennek köszönhető, de főképpen a média hatása által került ennyire előtérbe, hogy folyamatosan a külsőnkkel foglalkozunk.

Bővebben

Minden, amit tudnod kell a napozásról és a naptejekről!

Többségünk szeret napozni, rendszeresen járunk nyaralni, sőt, még a hétköznapokon is napfénynek vagyunk kitéve.

Bővebben

Díjmentes szállítás

2018. június 4-én

Rendelj Magyarország egyik leggyorsabb online gyógyszertárából most!

Bővebben